Kursplan - Tjänsteinnovation - ansvarsfull behovsdriven utveckling
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
INO217
Giltig från
Vårtermin 2026
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2025-06-17
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Syftet med denna kurs är att utifrån tjänstelogik och ansvarsfull innovation möjliggöra kunskapande om teorier, metoder och arbetssätt för att planera och genomföra ansvarsfulla behovsdrivna innovationsprocesser.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Beskriva och förklara likheter och skillnader mellan innovations- och utvecklingsarbete som genomförs utifrån de respektive områdena tjänsteinnovation och ansvarsfull innovation,
- Med hjälp av involverande metoder identifiera användarbehov, invånarbehov samt samhällsbehov i relation till värdeskapande processer,
- Baserat på identifierade användar-, invånar- och samhällsbehov planera en del av ett metodiskt ansvarsfullt utvecklingsarbete där resultatet av utvecklingsprocessen är samhälleligt önskvärt, etiskt accepterbart samt hållbart,
- Använda lämpliga tjänsteinnovationsmetoder för att utveckla, visualisera och pröva potentiella lösningar i relevanta användningskontexter i syfte att identifiera möjliga ansvarsfulla lösningar,
- Beskriva ett utvecklingsarbete som har utgått från användarbehov, invånarbehov och/eller samhällsbehov, samt diskutera och reflektera över hur möjliga konsekvenser, hinder och intressekonflikter kan hanteras så att resultatet av utvecklingsarbetet blir samhälleligt önskvärt, etiskt accepterbart samt hållbart.
Innehåll
- Tjänsteinnovation och öppen innovation
- Tjänstelogik, tjänsteinnovation och tjänstesystem
- Värdeskapande processer, användare samt nutida och framtida användningskontexter
- Ansvarsfull innovation
- Hållbar utveckling och systemnivåer
- Framtidsansvar
- Etik och utvecklingsprocesser
- Aktörsmappning i tjänstesystem
- Inkludering av användare och andra aktörer i utvecklingsprocesser
- Metoder och arbetssätt för tjänsteinnovation
- Metoder och arbetssätt för ansvarsfull innovation
- Undersökningsmetoder för vetenskapande
Särskild behörighet
30 hp inom valfritt ämne.
Examination
Fältstudierapport (FSR1), 4,5 hp, examinererar lärandemål 2-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), 1,5 hp, examinerar lärandemål 1 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Övningsuppgift (OVN1), 1,5 hp, examinerar lärandemål 2-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar 5 hp med INO214 Tjänsteinnovation och 2,5 hp med INO129 Ansvarsfull innovation