Kursplan - Litteraturvetenskap - historiska perspektiv I
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
LIA011
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2020-12-11
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Homeros, ur Iliaden och Odysséen
Urval av grekisk lyrik
Platon
Aristoteles, ur Om diktkonsten
Aisopos, ur Fabler
Urval av romersk lyrik
Horatius, Ars poetica (Epistula ad Pisones)
Vergilius, ur Aeneiden
Hildegard av Bingen
de Lorris, de Meung, ur Romanen om rosen
Christine de Pizan, ur Kvinnostaden
Dante, ur Divina Commedia
Geoffrey Chaucer, ur Canterbury Tales
Francois Villon, några dikter
ur Eddan, några sånger
Gunnlaug Ormstungas saga
Medeltida ballader, ett urval
Den heliga Birgitta, ur Uppenbarelser
Francesco Petrarca, några dikter, samt "Brev till Dionisio Da Borgo San Sepolcro"
Giovanni Boccaccio, ur Decamerone
Margareta av Navarra, ur Heptaméron
Beatrice de Dia
Rabelais, François, ur Den store Gargantuas förskräckliga leverne och ur Pantagruel, de törstigas konung
Stiernhielm, Georg, Hercules
Bibeln, 1 Mosebok
Miguel de Cervantes, ur Don Quijote
Molière, Den girige
Sofokles, Kung Oidipus, Euripides, Medea
William Shakespeare, Othello
Dramatikanalys: en introduktion
ISBN:91-44-04656-1 LIBRIS-ID:10043619
Texter: från Sapfo till Strindberg
Fullständig titel: Texter från Sapfo till Strindberg NOTERA: Valfri utgåva kan användas
ISBN: 91-44-03248-X (inb.)
Följande texter läses i valfri utgåva:
Bibeln, 1 Mosebok
Miguel de Cervantes, ur Don Quijote
Molière, Den girige
Sofokles, Kung Oidipus, Euripides, Medea
William Shakespeare, Othello
Artiklar
Webbadresser
LGY11, Läroplan för gymnasieskolan
URL: Länk
Litteraturhistoriskt berättande
URL: Länk
Mellan Dante och Big Brother: en studie om gymnasieelevers textvärldar
URL: https://www.diva-portal.org/kau/theses/abstract.xsql?dbid=474 Kap 3 “Kampen om kanonlitteraturen" och kap 4 "Ett vidgat textbegrepp i praktiken", s. 95- 142
ISBN: 9170630984
Turning the Tables on Dominance and Diversity in Classics
URL: Länk
Barnamörderskan
URL: Länk
Ämnesplan svenska
URL: Länk
Referenslitteratur
Övrigt
Det är bara gudarna som är nya. Dikter
s. 1–15, (kopia på Canvas)
Förislamisk poesi: de sju Muʾallaqat
(kopia på Canvas)
ISBN: 9789187771552
Inventing the barbarian: Greek self-definition through tragedy
s. 1-15 (kopia på Canvas)
ISBN: 0-19-814895-X ;
Berättelsen om Genji: de tidiga åren
S. 203-212 (kopia på Canvas)
ISBN: 9789127119710
Persisk lyrik
(kompendium på Canvas)
Varför läsa litteratur?: om litteraturundervisningen efter den kulturella vändningen
(kopia på Canvas)
ISBN: 9789144048444
Det sköna med skönlitteraturen: introduktioner till den samtida litteraturen på Nobelbiblioteket
s. 138–149,(kopia på Canvas)
Syfte
Kursens syfte är att utveckla studentens förmåga att läsa och förstå skönlitteratur i ett historiskt perspektiv från antiken t o m 1600-talet med fokus på historiska och interkulturella förutsättningar samt interartiella perspektiv.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- förklara och diskutera begreppet kanon
- skriva en analyserande text med historiskt perspektiv
- relatera historiska litterära texter till nutida frågeställningar kring interkulturalitet och mångfald
- förklara och tillämpa fenomen som interartialitet och det vidgade textbegreppet i ett didaktiskt sammanhang
- redogöra för litteraturens utveckling under den aktuella perioden
Innehåll
I kursen utvecklar studenten en grundläggande förmåga att läsa och förstå skönlitteratur, barn- och ungdomslitteraturen inräknad, i ett historiskt perspektiv från antiken t o m 1600-talet. Vi studerar litteraturens historiska och interkulturella förutsättningar och hur litterär kanon uppstår och förändras. Samtida perspektiv anläggs på historiska texter med fokus på didaktiska och metodiska frågor, t ex genom adaptationer av klassiska verk. Begrepp som interartialitet och det vidgade textbegreppet diskuteras.
Särskild behörighet
150 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Bedömning och betygsättning för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Specialpedagogik - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - ämneslärare, samt
- 45 hp Svenska för ämneslärare varav 3 hp litteraturvetenskap.
Examination
FSR1, fältstudierapport, 1,5 hp, individuell, skriftlig rapport, avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, salstentamen, 6 hp, avseende lärandemålen 1-3 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För godkänt kursbetyg krävs minst godkänt betyg på samtliga examinationsmoment samt aktivt deltagande på seminarierna och genomförande av förelagda gruppuppgifter. Vid enstaka frånvaro ges möjlighet att komplettera enligt lärarens anvisning.
För att erhålla betyget VG på kursen krävs att studenten uppnått betyg VG på TEN1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala