Kursplan - Didaktik i teori och praktik
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU333
Giltig från
Vårtermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Didaktik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Beyond fragmentation : didactics, learning and teaching in Europe
ISBN: 9783847413745
Teaching as a reflective practice: the German Didaktik tradition
https://doi.org/10.4324/9780203357781 Finns som elektronisk resurs.
ISBN: 0805829202
Artiklar
Teaching traditions in classroom practice. A comparative didactic approach. In. F. Ligozat; K. Klette & J. Almqvist, J. (Eds.), Didactics in a changing world. European perspectives on teaching, learning and the curriculum (55-65)
Finns som elektronisk resurs.
The learning study as an approach for "clinical" subject matter didactic research
URL: https://www-emerald-com.ep.bib.mdh.se/insight/content/doi/10.1108/20468251211224172/full/pdf
Relationships of Knowledge and Practice: Teacher Learning in Communities
Institutional traditions in teachers manners of teaching
URL: https://link-springer-com.ep.bib.mdh.se/content/pdf/10.1007/s11422-011-9375-x.pdf
Educational Theory and Practice in an Aristotelian Perspective
URL: https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/0031383022000024561?needAccess=true
Didaktik och didaktiska modeller för undervisning i naturvetenskapliga ämnen
Övrigt
Tillkommer artiklar, rapporter och andra texter med relevans för kursen.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om hur didaktiska idétraditioner kan användas för att analysera och problematisera lärande och undervisning i skolans praktiska arbete.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa kunskap om olika didaktiska idétraditioners påverkan på lärande och undervisning i skolans praktiska arbete
2. visa förmåga att med ett vetenskapligt förhållningssätt granska didaktiska idétraditioner och forskningsansatser, och hur dessa påverkar skolans praktiska arbete
3. visa förmåga att identifiera och beskriva relevanta problemområden och frågeställningar för skolans praktiska arbete på didaktisk grund
Innehåll
- Forskning om skolan som utbildnings- och undervisningspraktik
- Relationen mellan teori och praktik i olika didaktiska idétraditioner
- Vetenskapligt förhållningssätt, läsande och skrivande
Särskild behörighet
Examen om minst 180 hp varav 90 hp med utbildningsvetenskaplig relevans eller lärarexamen. Därutöver krävs Didaktiska idétraditioner, 7,5 hp, på avancerad nivå.
Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B samt Engelska 6/Engelska A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska 3/Svenska B.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 6,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1 hp, muntligt och skriftligt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala