Kursplan - Introduktion till litteraturvetenskapen och litteraturämnets didaktik
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
LIA009
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2020-12-11
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Litteraturdidaktik: teori, praktik, relevans, potential
ISBN: 9789147140824
Texter: från Sapfo till Strindberg
Texter från Sapfo till Strindberg (antologi), läses enligt lärarens anvisningar
ISBN: 91-44-03248-X (inb.)
Webbadresser
Länk till läroplan för gymnasieskolan och kursplaner för ämnet svenska
Syfte
Kursens syfte är att ge studenten en introduktion till centrala litteraturvetenskapliga begrepp och analysverktyg, samt presentera litteraturdidaktikens utgångspunkter.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- skriva en enklare analyserande text
- tillämpa grundläggande litteraturvetenskapliga begrepp
- visa på sambanden mellan didaktiska grundfrågor och litteraturstudiets olika moment
- anlägga mångfaldsperspektiv på skönlitterära texter
- redogöra för litteraturens roll i skolan enligt relevanta styrdokument
Innehåll
I kursen relateras didaktiska frågeställningar till litteraturen och litteraturstudiet inom svenskämnet. Centrala litteraturvetenskapliga begrepp och analysverktyg introduceras. Litterära texter från olika tider och kulturer studeras.
Särskild behörighet
150 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Bedömning och betygsättning för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Specialpedagogik - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - ämneslärare, samt
- 45 hp Svenska för ämneslärare varav 3 hp litteraturvetenskap.
Examination
FSR1, fältstudierapport, 1,5 hp, avseende lärandemål 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, muntlig examination, avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1, hemtentamen, 4,5 hp, individuell skriftlig uppgift avseende lärandemål 1, 2 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För godkänt kursbetyg krävs minst godkänt betyg på samtliga examinationsmoment samt aktivt deltagande på seminarierna och genomförande av förelagda gruppuppgifter. Vid enstaka frånvaro ges möjlighet att komplettera enligt lärarens anvisning.
För att erhålla betyget VG på kursen krävs att studenten uppnått betyg VG på HEM1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala