Kursplan - Didaktiska perspektiv på språklig och kulturell mångfald
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU331
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Didaktik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
ISBN: 9789144128948
Mångfaldens förskola: flerspråkighet, omsorg och undervisning
ISBN: 9789144133263
Artiklar
Language beyond flags: teachers misunderstanding of translanguaging in preschools. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 25(10), 38353848.
Disciplinary language A Question of Content, Voices and Structures in Content-area Texts. I: HumaNetten Nummer 45 Hösten 2020. S. 185212.
Förortsförankrat tal ett inifrån- och ett utifrånperspektiv. I: Språk och stil NF 30, 2020. Uppsala. S. 166200.
URL: http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1533907/FULLTEXT01.pdf
Translanguaging in Sweden: A critical review from an international perspective. System, 121, 1-23
'English or Swedish please, no Dari!' - (trans)languaging and language policing in upper secondary schools language introduction programme in Sweden. Classroom discourse 10 (3-4), 347-368.
Teachers beliefs about multilingualism and a multilingual pedagogical approach. International Journal of Multilingualism 13 (1), 1-18.
Viewpoints about educational language policies: multilingualism in Sweden and Switzerland
S. 16-20 + 32-51
ISBN: 9789178770762
URL: Online
Teaching for a monolingual school? (In)visibility of multilingual perspectives in Swedish teacher education, Education Inquiry, 13:3, 321-337.
Webbadresser
Språklagen i praktiken: En vägledning från Språkrådet
URL: DiVA
Läroplan för förskolan: Lpfö 18
https://www.skolverket.se/getFile?file=4001
ISBN: 9789138327364
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, LGR22.
Läroplan för gymnasieskolan, LGY11. (Reviderad)
Övrigt
Artiklar tillkommer enl. Studiehandledningen.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om språklig och kulturell mångfald samt ge ökad förståelse för de olika didaktiska möjligheter, utmaningar och problem undervisande praktiker kännetecknas av i mångkulturella miljöer.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa kunskap om den språkliga och kulturella bakgrundens betydelse för undervisning och lärande
2. visa förmåga att reflektera över och problematisera egna och andras attityder till språklig och kulturell mångfald
3. visa kunskap om teoretiska perspektiv och didaktiska modeller för språk- och kunskapsutvecklande arbete i olika ämnen
4. visa förmåga att skapa förutsättningar för språkutveckling och lärande i det mångkulturella klassrummet
Innehåll
- Den kulturella bakgrundens betydelse för undervisning och lärande
- De nationella och lokala styrdokumentens tolkning av kulturbegeppet
- Egna och andras attityder till språklig och kulturell mångfald
- Barns, ungas och vuxnas utveckling av och lärande på ett första- respektive andraspråk
- Teorier och didaktiska modeller för språk- och kunskapsutvecklande arbete i olika ämnen
Särskild behörighet
Examen om minst 180 hp varav 90 hp med utbildningsvetenskaplig relevans eller lärarexamen.
Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B samt Engelska 6/Engelska A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska 3/Svenska B.
Examination
INL1, inlämningsuppgift 5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 2,5 hp, muntligt och skriftligt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala