Kursplan - Att möta personer med komplexa vårdbehov inom psykiatrisk omvårdnad
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE187
Giltig från
Vårtermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
The tidal model: a guide for mental health professionals
(valda delar)
ISBN: 1-58391-800-0
Samtalskonst i vården: samtalsträning för sjuksköterskor på fenomenologisk grund
(valda delar)
ISBN: 9789144115993
Suicidala patienter: en klinisk handbok för bedömning och behandling
(valda delar)
ISBN: 9789127826908
Vårdande vid psykisk ohälsa - - på avancerad nivå
(valda delar)
ISBN: 9789144160740
Psychiatric and mental health nursing: the craft of caring
(valda delar)
ISBN: 9780340947630
The Tidal Model. Psykisk ohälsa, återerövrande och återhämtning
Svensk översättning av manual till The Tidal Model. Tillhandahålls via kursplattformen (valda delar)
Artiklar
Navigating between Compassion and Uncertainty Psychiatric Nurses Lived Experiences of Communication with Patients Who Rarely Speak,
URL: Länk
The construction of people with mental health problems as risk objects: Findings of a case study inquiry
URL: Länk
Re-storying narrative identity: a dialogical study of mental health recovery and survival
URL: Länk
A Complexity Perspective on Narrative Identity Reconstruction in Mental Health Recovery
URL: Länk
Webbadresser
Kompetensbeskrivning sjuksköterska med specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot psykiatrisk vård
URL: Länk
Stigmatisering vid psykisk ohälsa.
URL: Länk
Övrigt
Majoriteten av boktitlarna i denna kurs återkommer i flera kurser i specialistsjuksköterskeutbildningen med inriktning mot psykiatrisk vård. Därutöver tillkommer ytterligare artiklar efter anvisning av lärare.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupad och breddad förmåga att planera och genomföra professionell och evidensbaserad omvårdnad i mötet med personer med komplexa vårdbehov. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla sin förmåga att reflektera över psykisk ohälsa ur ett samhällsperspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten med utgångspunkt i vårdvetenskaplig teoribildning och klinisk vårdforskning samt med beaktande av ett livsvärldsperspektiv kunna:
1 genomföra vårdande samtal med personer med komplexa vårdbehov samt ge och ta emot feedback på vårdande samtal
2 beskriva och förmedla hur lidande och ohälsa gestaltar sig hos personer med komplexa vårdbehov
3 med stöd i vårdvetenskaplig teori och forskning välja, prioritera och argumentera för relevanta och evidensbaserade relevanta omvårdnadsinterventioner
4 reflektera över möjligheter och utmaningar med omvårdnadsinterventioner på gruppnivå
5 reflektera över patienters och närståendes delaktighet inom psykiatrisk omvårdnad
Vidare ska studenten kunna:
6 problematisera psykisk ohälsa och utanförskap på person-, grupp- och samhällsnivå
7 reflektera över vilka utmaningar som mötet med patienter med komplexa vårdbehov innebär för specialistsjuksköterskan
8 visa kunskap om våld i nära relationer och reflektera över specialistsjuksköterskans ansvar i relation till detta i psykiatrisk omvårdnad
Innehåll
Mening och meningsskapande
Vårdande samtal
Samtal på fenomenologisk grund
Komplexa bedömningar
Sårbarhet och stigmatisering
Närståendeperspektiv
Makt, genus och kultur
Våld i nära relationer
Jämlikhet
Särskilda omvårdnadsbehov hos barn, unga och äldre personer
Vårdvetenskapliga teorier
Etik
Gruppinterventioner
Särskild behörighet
Personcentrerad och återhämtningsinriktad psykiatrisk omvårdnad 3 hp eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En A/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 1,5 hp, muntlig redovisning och skriftlig inlämningsuppgift, avser lärandemål 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 2,5 hp, individuellt skriftligt arbete, avser lärandemål 2-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, Inlämningsuppgift, 0,5 hp, PPU-dokument, del 4, avser lärandemål 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRA1, Praktik, 1,5 hp, samtalsövning samt skriftlig reflektion, avser lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
OBN1, Obligatorisk närvaro, 1, 5 hp, obligatorisk närvaro vid minst 80% av föreläsningar samt aktivt deltagande i seminarier, övningar och webbaserade diskussioner, avser lärandemål 1-8, frånvaro utöver detta kompletteras i samråd med kursansvarig lärare, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på INL1 och PRA1 samt G på GRU1, INL2 och OBN1.
För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE275.