Kursplan - Forskningsmetod för grundlärare F-3 (arbetsintegrerad)
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU362
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
De respektive ämnena presenterar i förekommande fall sina specifika litteraturförslag i respektive presentation av ämnenas specialiteter. Observera att allmän litteratur, exempelvis Denscombe, inte ger tillräcklig inblick i de specifika metoderna, u
ISBN: 9789144122885
De respektive ämnena presenterar i förekommande fall sina specifika litteraturförslag i respektive presentation av ämnenas specialiteter. Observera att allmän litteratur, exempelvis Denscombe, inte ger tillräcklig inblick i de specifika metoderna, utan måste kompletteras med mer specifik litteratur.
Kompendier
Tillgänglig: Kursplatsen på Canvas.
Referenslitteratur
Det värderande ögat: observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
ISBN: 9789147127832
Uppsatshandboken: råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
ISBN: 9789144133843
Valbar litteratur. Minst två vetenskapliga artiklar, varav minst en på engelska ska ingå i den valbara referenslitteraturen.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla grundläggande kunskaper i att kunna formulera pedagogiska problemställningar relevanta för grundskolans arbete. Syftet är även att ge studenten möjlighet att utveckla grundläggande kunskaper om lämpliga metoder för att utforska och hantera pedagogiska problemställningar på ett vetenskapligt och etiskt korrekt sätt.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. identifiera och problematisera ett ämnesdidaktiskt fenomen i relation till läraryrket och utifrån detta söka, samla in och tematisera forskning om fenomenet
2. redogöra för och uppvisa kunskap om kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser samt vilka forskningsetiska principer som behöver beaktas i förhållande till metodval
3. redogöra och argumentera för metoder för insamling, bearbetning och analys
4. i utvecklingssyfte motivera och reflektera kring sitt eget och andras vetenskapliga skrivande
5. visa ett tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Vetenskapsteori
- Kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser
- Metoder för insamling, bearbetning och analys av empiriskt material
- Forskningsetik
- Vetenskapligt skrivande
- Aktuell och internationell forskning
Särskild behörighet
120 hp från Grundlärarprogrammet F-3 (arbetsintegrerat) vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3,
- 15 hp Svenska för grundlärare F-3,
- 15 hp Matematik för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare F-3,
- 7,5 hp Estetiska lärprocesser för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Utveckling och lärande för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Specialpedagogik för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Bedömning av barnets/elevens lärande och utveckling för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare F-3,
- 15 hp Samhällsorienterande ämnen för grundlärare F-3,
- 10 hp Naturorienterande ämnen och teknik för grundlärare F-3, samt
- 5 hp Engelska för grundlärare F-3.
Examination
TEN1, salstentamen, 3 hp, salstentamen avseende lärandemål 2 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1 hp, individuell muntlig uppgift (ventilering) avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 3,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift (forskningsplan) avseende lärandemål 1-3 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala