Kursplan - Socialt arbete - Social omsorg i socialt arbete
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SAA097
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Disability studies: an interdisciplinary introduction
(Will be distributed on Canvas)
Accessibility Denied. Understanding Inaccessibility and Everyday Resistance to Inclusion for Persons with Disabilities
Szatur-Jaworska, B. (2020). The life course perspective in social gerontology. In M. Luszczynska (Ed.), Researching ageing: Methodological challenges and their empirical background (pp. 124-133). Routledge
(Open access online)
Artiklar
I´m too old to think five years ahead. Parent carers of adult children with intellectual disabilities in Sweden
Handling the Dilemma of Self-Determination and Dementia: A Study of Case Managers Discursive Strategies in Assessment Meetings
Three caregiver profiles: who are the, what do they do, and who are their co-carers?
URL: Länk
Building on users' knowledge as a basis for professional expertise? An example from Swedish social care services
URL: Länk
Introducing an Equal Rights Framework for Older Persons in Residential Care
The ethics of care, dependence, and disability
Virtuous aging and existential vulnerability
URL: Länk
It's the worst bloody feeling in the world: Experiences of loneliness and social isolation among older people living in care homes
URL: Länk
A matter of love and labour? Parents working as personal assistants for their adult disabled children
URL: Länk
Processing older persons as clients in elderly care: A study of the micro-processes of care management practice
An observation study of power practices and participation in group homes for people with intellectual disability
Understanding disabling barriers: a fruitful partnership between Disability Studies and social practices?
URL: Länk
Act concerning support and services for persons with certain functional impairments.
Referenslitteratur
The Long-Term Care System for the Elderly in Sweden
Too many false dichotomies? Investigating the division between ageing and disability in social care services in Ireland: A study with statutory and non-statutory organisations
URL: Länk
Spirituality and Religion in End-of-Life Care Ethics: The Challenge of Interfaith and Cross-Generational
Bodyminds reimagined: (dis)ability, race, and gender in black women's speculative fiction
(Will be distributed on Canvas)
ISBN: 9780822370888
Understandings of participation in daily activity services among people with intellectual disabilities: a pedagogical sociocultural perspective
Ageing and caring as couples with disabilities
Chapters 1-3 & 6, pp 9-32 & 51-61
ISBN: 9789175194103
URL: Länk
URL: Länk
URL: Länk
URL: Länk
On the rationality of caring. In Y. Saito, R. A. Auestad & K. Wærness (Eds.), Meeting the challenges of elder care Japan and Norway (pp.1-20).
Swedish disability policy. Services and care for people with functional impairments
Syfte
Kursens syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om social omsorg som en integrerad del av socialt arbete. Vidare syftar kursen till att studenten ska söka aktuell forskning och utveckla mångdimensionella kunskaper om de två kategorier som traditionellt fokuseras inom social omsorg: äldre vuxna med hjälpbehov samt personer med funktionsnedsättningar.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 redogöra för och diskutera teoretiska perspektiv på social omsorg
2 beskriva och förstå socialt omsorgsarbete rörande personer sent i livet och personer med
funktionsnedsättningar
Färdighet och förmåga
3 självständigt söka, sammanställa och analysera resultat från aktuell forskning inom
området social omsorg
4 diskutera omsorgens differentiering under livsloppet, från barndom till ålderdom, för
personer med funktionsnedsättning
5 reflektera över åldrandets psykosociala och existentiella aspekter i relation till
biståndsbedömningens praktik
Värderingsförmåga och förhållningssätt
6 granska och värdera aktuell lagstiftning, riktlinjer och dokumentationssystem för
biståndsbedömning utifrån omsorgstagarnas och anhörigas perspektiv på omsorgens
innehåll och utformning
7 uppvisa ett etiskt gott förhållningssätt i möjliga dilemman som professionella inom
social omsorg kan komma att ställas inför i mötet med omsorgstagare, utifrån ett
jämställdhetsperspektiv och skillnader i handlingsutrymme
Innehåll
Begrepp och teoretiska perspektiv på social omsorg i relation till socialt arbete
Mångdimensionella perspektiv på social omsorg och olika målgrupper; exempelvis den sociala omsorgens organisering i relation till åldrandet hos personer med funktionsnedsättning
Livsloppsperspektiv som analysmetod för att förstå åldrandet utifrån samhälleliga och individuella faktorer
Att mäta och bedöma fysiska, psykologiska, existentiella och sociala behov
Lagstiftning, policy och riktlinjer inom social omsorg, gällande personer med funktionsnedsättningar och äldre vuxna i behov av omsorgsinsatser samt deras
anhöriga/närstående
Socionomens handlingsutrymme utifrån socialtjänstens system och professionella teorier i mötet med personer som är berättigade till sociala omsorgsinsatser
Social omsorg i Sverige och internationellt - insikter från jämförande studier
Särskild behörighet
45 hp inom Socionomprogrammet eller motsvarande.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 2,5 hp, individuell inlämningsuppgift, lärandemål 5-7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, Inlämningsuppgift, 2,5 hp, individuell inlämningsuppgift, lärandemål 1-5,betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
OBN1, Obligatorisk närvaro, 0,5 hp, vid minst 75% av kursens föreläsningar och gruppövningar. Frånvaro kompletteras enligt särskilda anvisningar, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 2 hp, skriftlig och muntlig redovisning i grupp, lärandemål 1-7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på INL1 och INL2 samt G på OBN1 och SEM1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter SAA078