Kursplan - Social utsatthet och ohälsa
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
SAA095
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Migration och etnicitet: perspektiv på mångfald i Sverige
Kap: 1-3, 5, 12-17, 21
ISBN: 9789144143460
Unga med psykisk ohälsa, självskadebeteende och självmordstankar: en kunskapsöversikt
ISBN: 9789147113699
Den orättvisa hälsan: om socioekonomiska skillnader i hälsa och livslängd
Kap 1, 3, 4 (15, 16). Finns tillgänglig via Canvas.
ISBN: 9789147113545
Kompendier
Relationernas betydelse i samhällsarbete utifrån ett dialogfilosofiskt perspektiv
Deltagardemokratiska och systemiska metoder för komplexa samhällsfrågor och samhällsentreprenörskap. Ett komparativt perspektiv. Working Papers
Artiklar
Förord: Kritiska sociala arbeten
URL: Länk
Webbadresser
Ju förr desto bättre: vägar till en förebyggande socialtjänst
ISBN: 9789138247914
Socialt fältarbete med barn och unga - Kartläggning av uppsökande och förebyggande socialt fältarbete i kommunal regi
URL: Länk
Referenslitteratur
Understanding complex needs through the concept of recognition. A qualitative study with Swedish young people about their encounters with welfare state actors
Ensamkommandes upplevelser & professionellas erfarenheter - integration, inkludering och jämställdhet
ISBN: 9789147129263
Att bryta vanans makt: framtidsverkstäder och det nya Sverige
ISBN: 91-44-00827-9
Psykiska funktionshinder i samhället: aktörer, insatser, reformer
ISBN: 978-91-40-68839-2
Intersektionalitet i socialt arbete: teori, reflektion och praxis
ISBN: 9789140690715
Narkotikapolitiken som fört missbrukare i graven Professionella inom beroendevårdens inställning till harm reduction- insatser och avkriminalisering gällande eget bruk av narkotika
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om förebyggande socialt arbete och samhällsarbete, social utsatthet och ohälsa.Vidare syftar kursen till att studenten ska söka aktuell forskning och utveckla fördjupade kunskaper om individers och gruppers livssituationer i relation till intersektionalitet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 ha kännedom om centrala regler och lagstiftning som har betydelse för förebyggande socialt
arbete, samhällsarbete och social planering på lokal och nationell nivå
2 redogöra för och diskutera förhållanden på individ-, grupp- och samhällsnivå som kan leda till
olika former av social utsatthet och ohälsa
3 kritiskt granska teorier om samhällsarbete och förebyggande socialt arbete
4 redogöra för och förstå utsatthetens samband med kön, klass, ålder, etnicitet,
funktionsnedsättning och sexuell läggning utifrån ett jämlikhets-,
jämställdhets- och intersektionellt perspektiv
5 kunskap om och förståelse för hur psykologiska och sociala faktorer påverkar människors
samspel och handlingsutrymme
Färdighet och förmåga
6 identifiera konsekvenser av social utsatthet och ohälsa i form av diskriminering och exkludering
7 analysera metoder, arbets- och förhållningssätt inom samhällsarbete och förebyggande socialt
arbete
8 analysera samspelet mellan samhälleliga strukturer och individuella livsvillkor och dess
konsekvenser för jämställdhet och jämlikhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
9 kritiskt värdera och diskutera det professionella sociala arbetets förutsättningar att arbeta
utifrån ett intersektionellt och jämställdhets perspektiv
10 kritiskt värdera villkor för det professionella sociala arbetets förutsättningar att arbeta med
förebyggande socialt arbete och samhällsarbete
Innehåll
Grundläggande begrepp och teorier inom förebyggande socialt arbete och samhällsarbete
Kritiska perspektiv på social utsatthet och ohälsa
Brukarperspektiv på social utsatthet och ohälsa
Utsatthet och ohälsa i relation till kön och jämställdhet, klass, ålder, etnicitet, funktionsnedsättning och sexuell läggning
Studentvalda fördjupningsarbeten om förebyggande socialt arbete/samhällsarbete inom områden
såsom arbetslöshet, fattigdom, missbruksproblematik, fysisk och psykisk ohälsa
Särskild behörighet
45 hp inom Socionomprogrammet eller motsvarande.
Examination
OBN1, Obligatorisk närvaro 1,5 hp, minst 75 procent närvaro vid föreläsningar, seminarium och grupparbete. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 1 hp, muntlig och skriftlig redovisning individuellt och i grupp, lärandemål 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium 1 hp, muntlig redovisning individuellt och i grupp, lärandemål 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRO1, Projektrapport, 7,5 hp, skriftlig och muntlig redovisning i grupp, självständigt fördjupningsarbete, lärandemål 1 - 4, 8 - 10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1, Hemtentamen, 4 hp, skriftlig, individuell hemskrivning, lärandemål 2, 4, 6, 8-9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter SAA089