Kursplan - Teknikbaserat socialt entreprenörskap
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
IEO306
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Industriell ekonomi och organisation
Akademi
Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik
Fastställd
2021-12-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Social entrepreneurship and social enterprises: Nordic perspectives
(Introduktionen) URL: https://www.researchgate.net/publication/314120099_Social_Entrepreneurship_and_Social_Enterprises_in_the_Nordics_Narratives_Emerging_from_Social_Movements_and_Welfare_Dynamics
ISBN: 9781138656260
Samhällets entreprenörer: en forskarantologi om samhällsentreprenörskap
Sid 98-116, Kapitel 1:4
ISBN: 9789197691444
URL: Fulltext
Studentens guide till uppsatsen: en reflektionsbok för uppsatsstudenter och akademiskt vilsna
Eller e-bok ISBN: 9789144185101
ISBN: 9789144179780
The open book of social innovation
URL: Länk
Artiklar
The open book of social innovation
URL: Länk
Social entrepreneurship: Action grounded in needs, opportunities and/or perceived necessities?
1071-1090
URL: Länk
Exploration of motivational drivers towards social entrepreneurship
Entrepreneurship psychology: a review
743-768
Passionate leaders in social entrepreneurship: Exploring an African context
481-524
Selling issues with solutions: Igniting social intrapreneurship in for‐profit organizations
URL: Länk
The role of personal values in social entrepreneurship. In Patterns in social entrepreneurship research
URL: Länk
Mindsets: Developing talent through a growth mindset
URL: Länk
Working as technology scout and techno-intrapreneur in François Thérin (red.)
URL: Länk
The entrepreneurship concept a short introduction
URL: Länk
Towards Entrepreneurship for a Cause: Educating Transformative Entrepreneurial Selves for a Better World.
URL: Länk
Exploring Uncharted Wilderness A New Conceptualization of Transformative Leadership Education
https://rdcu.be/dTPw6
URL: Länk
The entrepreneurial diarya reflective learning activity to enhance the judgmental abilities of student entrepreneurs
URL: Länk
The Intrapreneurial employee: Toward an integrated model of intrapreneurship and research agenda
URL: Länk
Knowing-in-action: The new scholarship requires a new epistemology
URL: Länk
Entrepreneurship Determinants: A Literature Review
URL: Länk
Övrigt
Video, TED m.m
Syfte
Syftet med kursen är dels att med stöd i teori utveckla en praktisk förståelse för och färdigheter inom teknikbaserat socialt entreprenörskap och innovation, och dels göra studenterna medvetna om samhällets hållbarhetsaspekter och vilken samhällsomvandlande roll de kan spela som ingenjörer.
Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
1. Beskriva och försvara en egen förståelse av teknikbaserat socialt entreprenörskap och innovation.
2. Medverka i och/eller leda utvecklingen av en beskrivning och/eller prototyp till en ny produkt eller ny tjänst för att lösa ett socialt problem och/eller öka hållbarheten i samhället.
3. Tillämpa, kombinera och vidareutveckla erövrade kunskaper, förståelser,
färdigheter, förmågor och förhållningssätt (från tidigare kurser).
Innehåll
Kursens fokus ligger på utvecklingen av en ny produkt eller tjänst som bidrar till ett mer hållbart samhälle inom ramen för teknikfördjupningen. Studenterna arbetar i grupper men då examinationen sker med hjälp av portföljmetodik ingår även en större individuell reflektionsuppgift.
Särskild behörighet
180 hp från civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi. Dessutom krävs Svenska 3 samt Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska 3.
Examination
Seminariedeltagande och -redovisningar (SEM1), 2,5hp, betyg Godkänd (G) och Underkänd (U) (Avser lärandemål 2 och 3)
Projektrapport (PRO1), 5hp, betyg Godkänd (G) och Underkänd (U) (Avser lärandemål 2 och 3)
Inlämningsuppgift (INL1), 7,5hp, Betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) (Avser lärandemål 1 och 3)
För slutbetyg på kursen krävs godkänt på PRO1 och SEM1 samt minst betyg D på INL1
Totalbetyget på kursen avgörs av INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Ges något av betygen A, B, C, D, E, F
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar med:
IEO304 Teknikbaserat socialt entreprenörskap 15 hp