Kursplan - Speciallärare - specialisering intellektuell funktionsnedsättning, del 1
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
SQA942
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och värdepedagogiska praktik
ISBN: 9789144155098
Hållbart och meningsfullt lärande: undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning
ISBN: 9789144137605
Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd
ISBN: 9789151101934
Samtalsmetoder i skolan: förstå och nå fram till dina elever
ISBN: 9789127461635
Distribuerat ledarskap och förbättringsarbete: lärares och skolledares praktik
ISBN: 9789144192994
Specialpedagogik som politik och praktik: specialpedagogiska professioner i den svenska skolan sedan 1980
Kap. 7, 11, 15 (s. 119-144, 203-218, 277-294)
ISBN: 9789176352557
Ämnesdidaktik för elever med intellektuell funktionsnedsättning - Hållbart och meningsfullt lärande
ISBN: 9789144178028
Kompendier
Tre föräldraberättelser om skolövergångar. Barn som har intellektuellfunktionsnedsättning. I A. Lillvist & J. Wilder (Red.), Barns övergångar. Förskola, förskoleklass, fritidshem,grundsärskola och grundskola (s. 151-167). Studentlitteratur AB.
(Kompendium från kursledning)
Artiklar
Looking through the kaleidoscope of inclusion in policy on students with intellectual disabilities
Inkludering, en skola för alla och elever med intellektuell funktionsnedsättning i grundskolan: en forskningsöversikt av forskning i Sverige, Norge, Danmark och Finland
"Promoting self-determination for students with intellectual disability: A Vygotskian perspective." Learning, Culture and social interaction 22: 100241. DOI:10.1016/j.lcsi.2018.05.006
Att skapa ett mer inkluderande utbildningssystem
Research about inclusive education in 2020 - How can we improve our theories in order to change practice?
A Holistic Theoretical Approach to Intellectual Disability:Going Beyond the Four Current Perspectives. Intellectual and developmental disabilities 1; 56 (2): 7989.
Putting Human Rights into Practice with People with an Intellectual Disability.Journal of Developmental and Physical Disabilities. 20, 297-311.
Stability and change in sustainability of daily routines and socialnetworks of families of children with PIMD. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 28(2),133-144.
Övrigt
Under kursens gång kommer artiklar och avhandlingar att tillkomma.
Referenslitteratur
Undervisa om sexualitet, samtycke och relationer: integrera i alla ämnen
ISBN: 9789177412670
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper och förståelse för hur man som speciallärare kan arbeta med barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. analysera historiska och samtida perspektiv på fenomenet intellektuell funktionsnedsättning och relatera dessa till olika vetenskapliga paradigm och historiska och samhälleliga diskurser
2. beskriva och förklara aktuell och relevant forskning och teorier om fenomenet intellektuell funktionsnedsättning samt ge exempel på innebörder och konsekvenser för ökad delaktighet i skola och samhälle
3. analysera individers och familjers situation i relation till samhällets stödjande och samverkande funktioner utifrån mänskliga rättigheter
4. redogöra, förklara och exemplifiera specialpedagogiska strategier för utveckling och lärande som främjar ökad självständighet, vardagsfungerande och inkludering i skola och samhälle
5. visa fördjupat vetenskapligt förhållningssätt samt färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Historiska och samtida perspektiv på fenomenet intellektuell funktionsnedsättning samt forskning och teorier om fenomenet intellektuell funktionsnedsättning
- Forskning och teorier om individ och familj i relation till samhällets stödjande och samverkande insatser
- Specialpedagogiska strategier för utveckling och lärande i relation till självständighet, vardagsfungerande och inkludering
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Särskild behörighet
Antagen till Speciallärarprogrammet inom Lärarlyftet, specialisering intellektuell funktionsnedsättning.
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet enligt förordningen (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna utbildning utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 5 hp, skriftlig och muntlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1, 2 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 4 hp, skriftlig och muntlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 3 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 4 hp, skriftlig och muntlig fältstudierapport avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OBN1, obligatorisk närvaro, 2 hp, obligatorisk närvaro och aktivt deltagande avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala