Kursplan - Specialistsjuksköterskors kärnkompetenser inom primärvård
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE182
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2022-12-13
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Omvårdnad på avancerad nivå: kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden
ISBN: 9789144136240
Personcentrering inom hälso- och sjukvård: från filosofi till praktik
ISBN: 9789147129676
Artiklar
Artiklar tillkommer inom kursen
Webbadresser
Personcentrerad vård en kärnkompetens för god och säker vård
URL: Fulltext
Teamarbete & förbättringskunskap: två kärnkompentenser för god och säker vård
ISBN: 9789185060306
URL: Fulltext
Svensk sjuksköterskeförenings strategi för sjuksköterskors arbete med ehälsa
ISBN: 9789185060498
URL: Fulltext
Teamets kommunikation inom vård och omsorg
URL: Länk
Tre perspektiv på digitala vårdbesök: befolkningens, patientens och vårdpersonalens uppfattningar
ISBN: 9789188935106
URL: Fulltext
Referenslitteratur
Salutogent ledarskap: för hälsosam framgång : vägen mot tillit, mening och känsla av sammanhang
ISBN: 9789198033939
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupad kunskap och förståelse för specialistsjuksköterskors kärnkompetenser i primärvård.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1 identifiera specialistsjuksköterskors kärnkompetenser och reflektera kring hur de kan tillämpas i primärvård samt relatera dessa till personlig och professionell utveckling
2 identifiera och problematisera hur specialistsjuksköterskor arbetar med personcentrerad och/eller barncentrerad vård i primärvård
3 identifiera och problematisera hur specialistsjuksköterskor arbetar evidensbaserat med säker vård och förbättringsarbete i primärvård
4 reflektera kring specialistsjuksköterskors uppdrag, befogenhet, kompetens och legitimitet att leda team i primärvård
5 identifiera och problematisera möjligheter och utmaningar med hälso- och välfärdsteknik som stöd för information och kommunikation i relation till professionellt förhållningssätt i primärvård
Innehåll
Personcentrerad vård
Barncentrerad vård
Samverkan och samarbete i team
Evidensbaserad vård
Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling
Säker vård
E-hälsa och digital vård
Salutogent ledarskap
Etiska och samhälleliga aspekter i relation till specialistsjuksköterskors kärnkompetenser
PPU-personlig och professionell utveckling
Särskild behörighet
Svensk legitimation som sjuksköterska, sjuksköterskeexamen enligt 1993 års studieordning och kandidatexamen inom omvårdnadsvetenskap eller vårdvetenskap. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. Minst 24 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter utfärdad examen.
Examination
VIL1, Verksamhetsintegrerat lärande, 2,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala