Kursplan - Global hälsa och hållbar utveckling
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FHA084
Giltig från
Vårtermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-01-25
Reviderad
2022-12-13
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Kompendier
The Sustainable Development Goals Report
URL: Länk
World health statistics 2024: monitoring health for the SDGs, Sustainable Development Goals
URL: Länk
Artiklar
Levelling up: Global examples of reducing health inequalities
URL: Länk
Swedens engagement in global health: a historical review
URL: Länk
Webbadresser
Global Burden of Disease
URL: Länk
The Global Health Observatory
URL: Länk
Transforming our world: the 2030 agenda for sustainable development. A/RES/70/1
URL: Länk
Referenslitteratur
Global health: ethical challenges
doi:10.1017/9781108692137 (Available as an e-book - See Primo)
ISBN: 9781108728713
Övrigt
More literature (e.g. articles, web sources or text from book chapters) of maximum 200 pages can be added. Further information will be provided during the start of the course and on Canvas.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om global hälsa och hållbar utveckling kopplat till jämlikhet. Vidare syftar kursen till att studenten ska skaffa sig kunskap om relevanta styrdokument som har betydelse för global hälsa och hållbar utveckling
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 redogöra för centrala begrepp och teorier inom global hälsa och hållbar utveckling
2 förklara jämlikhet utifrån olika perspektiv såsom genus, socio-ekonomi och etnicitet, nationellt och globalt
3 relatera förekomst av smittsamma och icke-smittsamma sjukdomar till sociala, ekonomiska och ekologiska dimensioner ur nationellt och globalt perspektiv
4 redogöra för olika aktörer och arenor med relevans för global hälsa och hållbar utveckling
5 redogöra för globala styrdokument med betydelse för hälsa och hållbar utveckling
6 reflektera över aktuella samhälleliga utmaningar för hälsa ur ett nationellt och globalt perspektiv
7 diskutera etiskt förhållningssätt kopplat till hållbar utveckling för hälsa, utifrån ett globalt perspektiv
Innehåll
Begrepp och teorier inom global hälsa och hållbar utveckling
Etiskt förhållningssätt
Hållbar utveckling ur ett globalt hälsoperspektiv
Hälsans bestämningsfaktorer
Ojämlikhet utifrån olika demografiska grupper
Smittsamma och icke-smittsamma sjukdomar
Globala styrdokument
Särskild behörighet
45 hp folkhälsovetenskap varav 15 hp Grundläggande folkhälsovetenskap eller motsvarande.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 4,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 3 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Godkänd på kursen krävs G på INL1 och G på SEM1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala