Kursplan - Speciallärare - specialisering intellektuell funktionsnedsättning, del 2
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
SQA155
Giltig från
Vårtermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Comprehensive Literacy for All: Teaching Students with Significant Disabilities to Read and Write
Finns online på Mälardalens universitetsbibliotek.
Tydliggörande pedagogik i anpassad skola och LSS
ISBN: 978-91-27-46107-9
Practically Speaking. Language, Literacy & Academic Development for Students with AAC Needs
Kompendium finns på Canvas.
Hållbart och meningsfullt lärande
ISBN: 978-91-44-13760-5
Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och värdepedagogiska praktik
Artiklar
The effectiveness of aided augmented input techniques for persons with developmental disabilities: a systematic review. Augmentative and Alternative Communication, 33(3), 149159
Teaching Educational Assistants to Facilitate the Multisymbol Message Productions of Young Students Who Require Augmentative and Alternative Communication. American Journal of Speech-Language Pathology, 19(2), 108120
Effects of Formative Assessment Strategies on the Fractions Computation Skills of Students With Disabilities. Remedial and Special Education, 42(5), 279289
Using the concrete-representational-abstract approach to support students with intellectual disability to solve change-making problems. Research in Developmental Disabilities, 60, 2436
Using the VirtualRepresentationalAbstract Approach to Support Students With Intellectual Disability in Mathematics. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 33(4), 237248
Effective Mathematics Instruction for Students with Moderate and Severe Disabilities: A Review of the Literature. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 34(4), 195204
Enabling young people with a learning disability to make choices at a time of transition. British Journal of Learning Disabilities, 30(3), 105112
Teaching academic skills to students with significant intellectual disabilities: A systematic review of the single-case design literature. Journal of Intellectual Disabilities, 25(3), 387404
A Conceptual Approach to Teaching Mathematics to Students With Intellectual Disability. Scandinavian Journal of Educational Research, 60(2), 182200
Is Inclusive Education a Good Fit for ALL? Perceptions of Parents and Educators of ECD Learners with Complex Communication Needs. Education Sciences, 14(9), 952
Maintenance in Mathematics for Individuals with Intellectual Disability: A Systematic Review of Literature. Research in Developmental Disabilities, 105, 103751103751
A systematic review of mathematics interventions for primary school students with intellectual disabilities. European Journal of Special Needs Education, (37)4, 663678
Toward Equity in Mathematics Education for Students with Dis/abilities: A Case Study of Professional Learning. American Educational Research Journal, 56(3), 9951032
A disability studies in mathematics education review of intellectual disabilities: Directions for future inquiry and practice. The Journal of Mathematical Behavior, 54, 100672
Didactic dimensions of teaching content for and with students with intellectual disabilities (ID): a scoping review. European Journal of Special Needs Education, 116
Alternate Curricula as a Barrier to Inclusive Education for Students with Intellectual Disabilities. International Electronic Journal of Elementary Education, 12(3), 235247
Webbadresser
Att planera, bedöma och ge återkoppling i ämnen och ämnesområden. [Skolverkets modul; Språk-, läs- och skrivutveckling Anpassad grundskola åk 1-9]
Övrigt
Avhandlingar
Att få tillträde till lärprocesser: professionell utveckling för lärare som undervisar elever med intellektuell funktionsnedsättning och autism i grundsärskolan
ISBN: 9789178772612
Words Dont Come Easy: Decoding and Reading Comprehension Difficulties in Adolescents with Intellectual Disability
URL: DiVA portal
Assisterande teknik - att ta till sig och producera text: Ett stöd för elever i anpassad grund- och gymnasieskola
Övrigt
Litteratur som tillkommer är ytterligare en vetenskaplig artikel som väljs från lista, som kursledningen publicerar i Canvas efter kursstart.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper och förståelse för hur man som speciallärare kan arbeta med barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och problematisera förutsättningar och insatser utifrån aktuell forskning om kommunikation, språk-, skriv- och läsutveckling hos barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning
2. redogöra för och problematisera förutsättningar och insatser utifrån aktuell forskning för matematikutveckling för barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning
3. identifiera och analysera kartläggning av barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning
4. visa fördjupat vetenskapligt förhållningssätt samt färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Teorier om och perspektiv på kommunikation, språk-, skriv- och läsutveckling respektive matematikutveckling hos elever med intellektuell funktionsnedsättning
- Specialpedagogiskt arbete för att förebygga och möta hinder i kommunikation, språk-, läs- och skrivutveckling respektive matematikutveckling hos elever med intellektuell funktionsnedsättning
- Kartläggning av kommunikation, språk-, läs- och skrivutveckling, matematikutveckling respektive delaktighet hos elever med intellektuell funktionsnedsättning
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Särskild behörighet
Student vid Speciallärarprogrammet med aktuell programregistrering innevarande termin. Därtill ställs krav på 22,5 hp från Speciallärarprogrammet specialisering intellektuell funktionsnedsättning varav 7,5 hp inom specialisering intellektuell funktionsnedsättning.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 6 hp, skriftlig och muntlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 3 hp, skriftlig och muntlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 2 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 4 hp, skriftlig och muntlig fältstudierapport avseende lärandemål 3 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OBN1, obligatorisk närvaro, 2 hp, obligatorisk närvaro och aktivt deltagande avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala