Kursplan - Läs-, skriv- och matematikutvecklande arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6
Omfattning
5.0 hp
Kurskod
SQA145
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-05-09
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Kompendier
Elever i matematiksvårigheter: Lärare och elever om låga prestationer i matematik
ISBN: 9789188899478. (s.29-67).
Studiepaket läs- och skrivsvårigheter F-3 moment 2 - Läs- och skrivsvårigheter
ISBN: 978-91-28-10115-8. (Finns tillgänglig på Canvas.)
Studiepaket läs- och skrivsvårigheter F-3 moment 3 - Att kartlägga läs- och skrivutveckling
ISBN: 978-91-28-10116-5. (Finns tillgänglig på Canvas.)
Stödmaterial matematiksvårigheter DEL 3 Laborativt material och digitala verktyg
ISBN: 978-91-28-00980-5. (Finns tillgänglig på Canvas.)
Artiklar
Kritiska aspekter i lärandet om tal och antal
URL: https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR144095
En modell över läs- och skrivsvårigheter och dyslexi
Att se hur barn räknar
URL: https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR144094
Övrigt
Kompendier, artiklar och webbadresser tillkommer enligt studiehandledning / Canvas.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper och färdigheter i att möta hinder i elevers läs-, skriv- och
matematikutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. med utgångspunkt i teorier kritiskt granska och reflektera över val av didaktiskt och pedagogiskt arbetssätt som kan underlätta/hindra
elevers möjligheter till läs-, skriv- och matematiklärande
2. med utgångspunkt i verkliga/fiktiva fall identifiera och analysera hinder i elevers läs-, skriv- och matematikutveckling
3. redogöra för och kritiskt granska didaktiska och pedagogiska insatser på olika nivåer för att främja elevers läs-, skriv- och
matematikutveckling med beaktande av elevers olika förutsättningar och behov olika förutsättningar och behov
Innehåll
- Teorier och förklaringar gällande elevers möjligheter och hinder i läs-, skriv- och matematikutveckling med utgångspunkt i didaktiska
perspektiv
- Pedagogiskt arbete för att främja elevers läs-, skriv- och matematikutveckling
- Kartläggande, analyserande och åtgärdande pedagogiskt arbete för att möta hinder i elevers läs-, skriv- och matematikutveckling
- Assisterande teknik/digitala verktyg som underlättar läs-, skriv- och matematikutveckling
Särskild behörighet
Specialpedagogexamen, grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, grundlärarexamen
med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 eller motsvarande äldre examen.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 1 hp, individuell skriftlig examination avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
3
SEM1, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN1, övning, 2 hp, muntlig övning avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala