Kursplan - Kunskapsbedömning inom anpassade skolformer
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA951
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2024-05-28
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Prov eller bedömning?: att tolka och använda provresultat och omdömen
ISBN: 9789151109756
Kompendier
Estetiska uttrycksformer mål eller redskap. I A. Ehrlin (Red.) Estetiska uttrycksformer i teori och praktik. (s. 43-51). Liber.
Tillgänglig: Kursplatsen på Canvas.
Artiklar
Att planera, bedöma och ge återkoppling i ämnen och ämnesområden. [Skolverkets modul; Språk-, läs- och skrivutveckling Anpassad grundskola åk 1-9]
Hur ska vi göra då? Praktiknära utveckling av en grundsärskolas arbete med bedömning för lärande
ISBN:9789198044461 LIBRIS-ID:19416490
URL: Open Access i DiVA
Bedömning och betygssättning av elever med utvecklingsstörning: Attityder och erfarenheter från pedagogers perspektiv
Från mäta till möta: elevers och lärares uppfattningar och erfarenheter av klassrumsbedömning. (Doktorsavhandling)
Valda delar.
Att få tillträde till lärprocesser: professionell utveckling för lärare som undervisar elever med intellektuell funktionsnedsättning och autism i grundsärskolan. (Doktorsavhandling)
Valda delar.
Norwegian teachers efforts in preparing students with mild intellectual disability for working life
Effects of formative assessment strategies on the fractions computation skills of students with disabilities
Alternative curricula as a barrier to inclusive education for students with intellectual disabilities
URL: Open Access i DiVA
Quality in professional encounters with students who have intellectual disabilities: experiences from special needs upper secondary schools in Sweden
URL: Tandfonline
Webbadresser
Gilla Läsa Skriva: bedömningsstöd i årskurs 1-6
Gilla Matematik: bedömningsstöd för grundsärskolans årskurs 1-6
Nya nationella bedömningsstöd för årskurs 1 och 3
URL: Skolverkets material
Läroplan för anpassade grundskolan Lgra22
URL: Skolverket
Läroplan för anpassade gymnasieskolan - Gy25
Läroplan, program och ämnen i anpassad gymnasieskolan - Gy25
Kommentarmaterial grundsärskola, ämnen och ämnesområden
Kommentarmaterial komvux som särskild utbildning på grundläggande nivå
Kommentarmaterial komvux som särskildutbildning på gymnasieval nivå
Så använder du kursplanerna kommunal vuxenutbildning på grundläggande nivå och som anpassad utbildning på grundläggande nivå
URL: Skolverket
Referenslitteratur
Sålla agnarna från vetet Kritiska perspektiv på bedömning i matematik. In: Valero, P et al (eds.), Matematikundervisningens sociopolitiska utmaningar
s. 129-157
Utmaningar i det formativa bedömningsarbetet i grundsärskolan och gymnasiesärskolan. I Formativ bedömning: utmaningar för undervisningen
s. 112-132
Hållbar bedömning med elever som har intellektuell funktionsnedsättning. I Hållbart och meningsfullt lärande: Undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning
s.223-243 (20 s.)
The use of Learning Study to enhance theoretically-based instruction for students with high functioning autism spectrum disorder
(32 s.)
Övrigt
Välj en av dessa avhandlingar som du fördjupar dig i under terminen:
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskap om olika perspektiv på kunskapsbedömning samt förmåga och
färdighet att genomföra och ta ansvar för bedömning i ämnen och ämnesområden i anpassad skola. Kursen syftar också till att stödja
deltagarnas värderingsförmåga och förhållningssätt i relation till bedömning ur etiska, vetenskapliga och samhälleliga perspektiv.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och jämföra olika bedömningsteorier och modeller samt olika syften med bedömning utifrån kontexten undervisning inom
den anpassade skolan
2. visa kunskap om hur bedömningar i formativt och summativt syfte kan användas för att utveckla undervisningen och möjliggöra
elevernas lärande
3. kritiskt och självständigt genomföra bedömning i ämnen och ämnesområden i anpassad skola
4. reflektera över användning av bedömningspraktiker som verktyg för att utveckla undervisning och som ett led i skolans systematiska
kvalitetsarbete
5. planera, redovisa och presentera ett eget fördjupningsarbete med fokus på bedömning i ämnen och ämnesområden i anpassad skola
6. problematisera, värdera och reflektera över innebörd och konsekvenser av bedömning utifrån etiska aspekter
Innehåll
- Bedömning utifrån olika aspekter: mikro/makro; samhälleligt/skolperspektiv samt interkulturellt perspektiv
- Summativ/formativ bedömning och undervisning, innefattande verktyg vid bedömning, såsom observation, portfolio,
kartläggningsverktyg, bedömningsstöd och samtal
- Allmändidaktiska och ämnesdidaktiska perspektiv vid bedömning i kollegialt bedömningsarbete
- Cykliska modeller för bedömning, sambedömning och utvärdering (vad ska bedömas, hur och varför)
- Kunskapsbedömning i relation till den anpassade skolans övriga uppdrag: utmaningar och möjligheter
3
- Informella och formella bedömningssituationer; identifiera framsteg, urskilja styrkor och utvecklingsbehov hos elever inom den
anpassade skolan oavsett ämne eller ämnesområde
- Nationella bedömningsstöd, deras syfte och pedagogiska frågeställningar
Särskild behörighet
Utbildad lärare och verksam inom någon av de anpassade skolformerna: anpassad grundskola, anpassad gymnasieskola eller komvux som
anpassad utbildning.
Examination
SEM1, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande vid seminarier avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport, 3 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 2-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 2,5 hp, individuell muntlig och skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1, 2, 4 och 5, betyg Underkänd
(U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala