Kursplan - Högläsningsstunder i förskola och skola
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
LIA053
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2025-02-11
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Högläsning: didaktik för språk-, läs- och skrivutveckling
ISBN: 9789144137889
Språklig sårbarhet i förskola och skola: barnet, språket och pedagogiken
ISBN: 9789144176420
Lära barn att läsa: vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse
ISBN: 9789198426427
Språket hos enspråkiga och flerspråkiga barn: utveckling och svårigheter
ISBN: 9789144126715
Kompendier
Så löser vi läskrisen på lågstadiet. Näringslivets skolforum, Stockholm
Kunskapsöversikt om läs- och skrivundervisning för yngre elever [Elektronisk resurs]
Artiklar
Digitala läspraktiker i förskolan. Nordisk Barnehageforskning, 22(1),106126
Promoting At-Risk Preschool Childrens Comprehension through Research-Based Strategy Instruction. Reading Horizons: A Journal of Literacy and Language Arts, 51(1), 4162
Webbadresser
Styrdokument:
Skollag (2010:800)
URL: Länk
Sverige. Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022. Skolverket
URL: Skolverket
Referenslitteratur
Det värderande ögat: observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
ISBN: 9789147127832
Övrigt
Avahndling: Faktorer som influerar barns språk-, läs- och skrivutveckling i didaktiska rum med särskilt fokus på föräldrar [Avhandling, Mälardalens universitet, didaktik]. DiVA.
URL: Länk
Modultexter: Läsförståelse genom högläsning. Skolverket.
URL: Länk
Modultexter: Samtala om texter. Skolverket.
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskap om högläsningsstunder i förskola och skola som främjar barns och
elevers språk-, läs- och skrivutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och reflektera över vad som kännetecknar en högläsningsstund som främjar barns och elevers språk-, läs- och
skrivutveckling
2. följa, dokumentera och analysera en högläsningsstund i förskola eller skola (eller annan pedagogiskt inriktad verksamhet) i syfte att
identifiera välfungerande inslag och utvecklingsmöjligheter
3. planera, genomföra och utvärdera en högläsningsstund i en förskola eller skola (eller annan pedagogiskt inriktad verksamhet)
4. redogöra för och reflektera över val av litteratur och verktyg vid högläsningsstund
Innehåll
- Högläsningens kännetecken och strategier
- Barnlitteratur, bokval och läsmiljö
- Språk-, läs- och skrivutveckling genom högläsning
- Digitala verktygs möjligheter och utmaningar vid högläsning
- Observation och analys av högläsningsstund
- Planering, genomförande och utvärdering av högläsningsstund, inbegripen självreflektion över egen högläsning
- Ledning och stimulans, (extra) anpassningar och särskilt stöd
- Verksamhetsplaner/handlingsplaner
- Röst och talvård
- Presentationsteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
SEM1, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i seminarium med redovisning av studieuppgift avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U)
eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i seminarium med redovisning av studieuppgift avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U)
eller Godkänd (G).
SEM3, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i seminarium med redovisning av studieuppgift avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U)
eller Godkänd (G).
SEM4, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium med redovisning av studieuppgift avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U)
eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala