Kursplan - Matematik med didaktik, del 1 - KPU, grundlärare årskurs F-3
Omfattning
10.0 hp
Kurskod
MAA059
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-04-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Referenslitteratur
Lärare lär av läromedel: att förstå, utvärdera och utvecklas av läromedel i matematik
ISBN: 9789144159881
Övrigt
Valda artiklar presenteras på Canvas.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper och färdigheter i ämnesdidaktik och ämnesteori med fokus på områdena taluppfattning och tals användning samt algebra. Kursen syftar även till att ge studenten möjlighet att utveckla sin förmåga att reflektera över hur undervisning i matematik och elevers lärande förhåller sig till varandra.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva och tillämpa ämnesdidaktiska metoder och modeller för undervisning av matematik i förskoleklass och grundskolans tidigare år
2. beskriva det matematiska innehållet och de matematiska förmågorna i styrdokument för förskoleklass och grundskolans tidigare år
3. använda ett matematiskt språk och beskriva grundläggande matematiska begrepp samt kunna förklara begreppens inbördes samband med hjälp av olika representationsformer (symboler, bilder, ord, estetiska uttrycksformer, konkret material) och digitala verktyg
4. lösa matematiska uppgifter och problem samt kunna kommunicera och argumentera för sina val av lösningsmetoder
5. granska och analysera hur läromedel kan stödja lärare i matematikundervisning
6. förklara hur barn utvecklar sin förståelse av grundläggande matematiska begrepp och operationer
7. kartlägga elevers matematikkunskaper inom taluppfattning och aritmetik och utifrån detta kunna planera för efterföljande undervisning på individ- och gruppnivå
8. visa vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Aktuella styrdokument för matematik i grundskolan
- Matematiska förmågor
- Ämnesdidaktik samt ämneskunskaper inom området taluppfattning och tals användning: Naturliga tal. Positionssystemet. Symboler för tal och symbolernas utveckling i några olika kulturer genom historien. Tal i bråkform. Samband mellan bråktal och naturliga tal. De fyra räknesättens egenskaper och samband samt användning i olika situationer. Metoder för beräkningar med naturliga tal. Användning av digitala verktyg vid beräkningar. Rimlighetsbedömning
- Ämnesdidaktik samt ämneskunskaper inom området algebra: Matematiska likheter och likhetstecknets betydelse. Obekanta tal. Enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster. Entydiga stegvisa instruktioner och hur de konstrueras, beskrivs och följs som grund för programmering
- Lösande av matematiska uppgifter och problem, samt argumentation för lösningar kopplat till de områden som kursen behandlar
- Olika representationsformer (symboler, bilder, ord, estetiska uttrycksformer, konkret material)
- Olika metoder att demonstrera och laborera i matematik
- Elevers utveckling av förståelse av grundläggande matematiska begrepp och operationer
- Kartläggning av elevers kunskaper samt identifikation och åtgärder med speciellt fokus på elever i behov av extra anpassningar, elever i behov av särskilt stöd samt elever i behov av särskilda utmaningar
- Analys och anpassning av läromedel och annat undervisningsmaterial i förhållande till syfte och elevgrupp
- Ramverk för matematiklärarkunskap
Särskild behörighet
Student vid Kompletterande pedagogisk utbildning Grundlärare F-3 med aktuell programregistrering innevarande termin.
Betyg
Tregradig skala