Kursplan - Bemötande av elever i behov av särskilt stöd och i synnerhet elever med svårigheter i läs-, skriv- och matematikutveckling
Omfattning
5.0 hp
Kurskod
SQA144
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-05-09
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Kompendier
Del 3 Laborativt material och digitala verktyg
Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2020, 21s Liljedal Communication AB ISBN: 978-91-28-00980-5 Artikelnummer: 00980
Studiepaket läs- och skrivsvårigheter. F3 Moment 2. Läs- och skrivsvårigheter.
Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2020 Liljedal Communication AB ISBN: 978-91-28-10115-8 Artikelnummer: 10115 Bergius, Berit
Kommentarer till Skolverkets allmänna råd om arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Finns att ladda ner.
ISBN: 9789175595214
Artiklar
Relationellt klassrumsledarskap för kunskapsutveckling, inkludering och välbefinnande
Skolverkets stödmaterial. Finns att ladda ner.
URL: Skolverket
Motivationsskapande undervisning och lärmiljö
Skolverkets stödmaterial. Finns att ladda ner.
URL: Skolverket
En modell över läs- och skrivsvårigheter och dyslexi
Övrigt
Kompendier, artiklar, webbadresser och referenslitteratur tillkommer enligt studiehandledning / Canvas
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper och färdigheter i att möta behov av särskilt stöd, och
särskilt hinder i elevers läs-, skriv- och matematikutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för olika teorier och förklaringar gällande hinder i elevers kunskapsutveckling, och särskilt läs-, skriv- och matematikutveckling
2. med utgångspunkt i verkliga/fiktiva fall, utifrån sin yrkesroll reflektera över bemötande och arbetssätt som kan underlätta/hindra
elevers möjligheter till läs-, skriv- och matematiklärande
3. redogöra för didaktiska och pedagogiska insatser på olika nivåer för att främja elevers läs-, skriv- och matematikutveckling med
beaktande av elevers olika förutsättningar och behov
Innehåll
- Teorier och förklaringar till elevers lärande och utveckling gällande möjligheter och hinder i läs-, skriv- och/eller matematikutveckling
- Bemötande av elever i behov av särskilt stöd
- Assisterande teknik/digitala verktyg som underlättar läs-, skriv- och matematikutveckling
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 1 hp, individuell skriftlig examination avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN1, övning, 2 hp, muntlig övning avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala