Kursplan - Specialpedagogik och bedömning - KPU, grundlärare årskurs F-3
Omfattning
8.0 hp
Kurskod
OAU318
Giltig från
Vårtermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-04-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att anpassa undervisning: till individ och grupp i klassrummet
ISBN: 978-91-27-14560-3
Specialpedagogik och funktionsvariationer: att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
ISBN: 9789127827486
Övrigt
Ytterligare litteratur och material såsom t.ex. vetenskapliga artiklar, avhandlingar och myndighetstexter tillkommer. Aktuella styrdokument gäller.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla kompetens att i samverkan med andra möta barns och elevers skilda behov och förutsättningar. Detta genom att ges möjlighet att tillägna sig vetenskapligt grundade kunskaper om specialpedagogiskt arbete i grundskolan och dokumentationens betydelse för förändringsarbete, i syfte att skapa goda förutsättningar för elevers lärande.
Kursen syftar även till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskap om pedagogisk bedömning för förskoleklass och grundskolans årskurs F-3.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- redogöra för det specialpedagogiska kunskapsområdet och relatera detta till praktiskt pedagogiskt arbete och centrala styrdokument
- visa grundläggande kunskap om läs-, skriv- och matematiksvårigheter, hur de yttrar sig, samt visa grundläggande kunskap om förebyggande praktiskt pedagogiskt arbete och vanliga stödinsatser
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera elevers olika behov och förutsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
- utvärdera didaktisk verksamhet och strategier för bedömning i syfte att skapa goda förutsättningar för elevers lärande, samt diskutera och problematisera möjligheter och hinder för lärande i olika lärandemiljöer
- kritiskt granska redskap för dokumentation och bedömning av elevers lärande, samt diskutera giltighet och tillförlitlighet vid bedömning av lärande
- reflektera över lärarens roll, samverkan i skolan och dokumentationspraxis, för att främja såväl elevers utveckling och lärande, som utveckling av undervisning
- visa vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Olika specialpedagogiska perspektiv och konsekvenser för pedagogiskt arbete
- Att möta elevers olika förutsättningar och behov
- Ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
- Läs-, skriv- och matematiksvårigheter
- Samverkan i pedagogiskt arbete
- Teoretiska perspektiv på bedömning
- Lärarens uppdrag, samt redskap och strategier för dokumentation och bedömning
- Samhälleliga och etiska perspektiv på dokumentation och bedömning
- Utvecklingssamtal och individuella utvecklingsplaner
Särskild behörighet
7,5 hp från Kompletterande pedagogisk utbildning Grundlärare F-3 vari ingår
- 2 hp Skolans villkor, lärarens uppdrag samt elevers utveckling och lärande - KPU, grundlärare årskurs F-3, samt
- 2,5 hp Matematik med didaktik, del 1 - KPU, grundlärare årskurs F-3.
Examination
FSR1, fältstudierapport 1,5 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 1, 2 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i seminarier avseende lärandemål 1-3 och 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i seminarier avseende lärandemål 4-7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 2,5 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 4-7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på FSR1 och INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Skriv ut kursplan