Kursplan - Examensarbete i folkhälsovetenskap, Master
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
FHA079
Giltig från
Vårtermin 2023
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A2E (Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen)
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2020-08-18
Reviderad
2022-05-31
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Webbadresser
MDH and other web sites related to academic writing, searching literature, citing right, plagiarism, etc.
Academic writing
URL: Länk
Cite right - concerning academic integrity
URL: Länk
Deception and Disturbance
URL: Länk
Search guide
URL: Länk
Referenslitteratur
Introduction to quantitative research methods: an investigative approach
ISBN: 0-7619-6804-0 (hft.)
Analyzing quantitative data: from description to explanation
ISBN: 0-7619-6758-3
Quantitative methods for health research: a practical interactive guide to epidemiology and statistics
ISBN: 9781118665411
Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
ISBN: 978-1-5063-8676-8
Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches
ISBN: 978-1-5063-6117-8
Practical Guide to Dissertation and Thesis Writing
Available Online at MDH Library
Enjoy writing your science thesis or dissertation!: a step-by-step guide to planning and writing a thesis or dissertation for undergraduate and graduate science students
Available Online at MDH Library
ISBN: 9781783264209
Epidemiology kept simple: an introduction to traditional and modern epidemiology
Available Online at MDH Library
ISBN: 9781444336085
SAGE secondary data analysis
Available Online at MDH Library
ISBN: 9781446268544
Good research practice
URL: Länk
Qualitative research in nursing and healthcare
ISBN: 9781118874486
Academic writing: process and product
ISBN: 9781475823554
Övrigt
Dessutom kan annat material tillkomma
Syfte
Kursen syftar till att studenten självständigt ska kunna planera, genomföra, analysera och presentera ett fördjupat vetenskapligt arbete inom ett folkhälsovetenskapligt problemområde.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 visa teoretisk kunskap inom och förståelse för folkhälsovetenskapsområdet vilket omfattar såväl tvärvetenskaplig överblick som fördjupade kunskaper inom det valda området
2 självständigt identifiera och formulera en forskningsfråga inom folkhälsovetenskapen relaterad till vetenskaplig litteratur
3 söka, analysera och kritiskt granska, kontrastera, integrera och värdera tidigare forskning inom det valda området
4 identifiera, beskriva och tillämpa för forskningsområdet relevanta vetenskapliga metoder för datainsamling, bearbetning och analyser av data där även identifiering och hantering av etiska aspekter ingår
5 presentera resultat av vetenskapligt arbete
6 muntligt kunna redogöra för och diskutera vetenskapligt arbete samt kritiskt och konstruktivt granska andras vetenskapliga arbeten
Innehåll
Kursdeltagarna skall självständigt välja en fördjupning inom valfritt område inom folkhälsovetenskapen baserat på litteratursökning (inom peer-reviewed litteratur).
Utifrån litteratursökningen skall kursdeltagarna självständigt formulera syfte och frågeställning samt planera, genomföra och redovisa ett fördjupat vetenskapligt arbete med relevans för det folkhälsovetenskapliga området.
Kursdeltagarna skall också i sitt självständiga arbete reflektera över forskar- och forskningsetik.
Kursdeltagarna skall skriftligen och muntligen presentera sitt arbete samt granska, värdera och opponera på andra kursdeltagares examensarbeten.
Särskild behörighet
Examen på kandidatnivå inom folkhälsovetenskap, fysioterapi, omvårdnadsvetenskap, psykologi, socialt arbete, sociologi, vårdvetenskap eller motsvarande utbildning eller utländsk examen samt examensarbete om minst 15 hp på avancerad nivå inom huvudområdet och vetenskaplig metod 15 hp på avancerad nivå eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska B/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Svenska B/Svenska 3.
Examination
EXA1, Examensarbete, 15 hp. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala