Kursplan - Specialpedagogik - förskollärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU310
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2022-12-13
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Förskolan som lärandemiljö: för barn i behov av särskilt stöd
ISBN: 9789144132242
Barn som väcker funderingar: se, förstå och hjälpa förskolebarn med en annorlunda utveckling
ISBN: 9789144165660
Utveckla språket med musik: Rörliga rytmer och toner att ta på
Kap 2, läggs ut på Canvas.
ISBN: 9789176948880
Ett specialpedagogiskt förhållningssätt i förskolan: förståelse, bemötande och pedagogiska strategier
ISBN: 9789144153001
Artiklar
En god utbildning för alla: En litteraturstudie om reflektionsverktyg som kan understödja utveckling av inkluderande förskolor. (2020) Utbildning & lärande, Vol 14, nr 1 (87-102)
URL: http://du.diva-portal.org/smash/get/diva2:1472654/FULLTEXT01.pdf
A preschool for all children? - Swedish preschool teachers perspective on inclusion
När barn blir till belastning och problem i förskola: Om behov av särskilt stöd och resurser i ett pressat läge
Webbadresser
Läroplan för förskolan: Lpfö18
URL: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65d5aa/1553968116077/pdf4001.pdf
Referenslitteratur
Tidiga insatser och barns utbildningsvägar: inkludering och specialpedagogik
ISBN: 9789127819115
Different Agendas? The Views of Different Occupational Groups on Special Needs Education
Sid. 143-157.
Specialpedagogik i förskola: grundläggande huvudsaker och reflekterande djupdykningar
ISBN: 9789144151267
Lekprocessen - specialpedagogisk intervention i (för)skola: När aktivt handlande stimulerar lärande, social integration och reducerar utslagning
URL: Länk
Övrigt
Obligatorisk föreläsning att titta på: UrPlay
Under kursens gång kan det tillkomma artiklar eller webbmaterial som ska läsas.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig vetenskapligt grundade kunskaper om specialpedagogiskt arbete i förskolan. Vidare syftar kursen till att ge studenten möjlighet att fördjupa sin kompetens att i samverkan med andra möta barns skilda behov och förutsättningar.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra och problematisera specialpedagogiskt arbete och dess betydelse för lärande och utveckling
2. identifiera och i samverkan med andra hantera och analysera olika behov, inbegripet behov hos barn med neuropsykiatriska svårigheter
3. beskriva och problematisera kring barns behov av omsorg och utifrån det skapa förutsättningar för lärande och utveckling genom lek och estetiska uttrycksformer
4. jämföra och kritiskt granska olika teoretiska perspektiv relaterade till specialpedagogisk verksamhet i förskolan
5. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Specialpedagogisk verksamhet i förskolan
- Samverkan kring frågor om specialpedagogiskt stöd
- Planering för stödjande insatser i praktiskt pedagogiskt arbete, innefattande åtgärder för barn med neuropsykiatriska svårigheter
- Teoretiska perspektiv på specialpedagogiskt arbete
- Estetiska uttrycksformer
Särskild behörighet
125,5 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 7,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och förskola: förutsättningar för förskollärares uppdrag,
- 7,5 hp Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - förskollärare,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap i förskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande för förskollärare,
- 7,5 hp Barns utveckling och lärande i förskolan,
- 7,5 hp Estetiska uttrycksformer och estetiska lärprocesser i förskolan,
- 7,5 hp Matematik i förskolan,
- 7,5 hp Att möta barns språk i förskolan,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 - förskollärare, samt
- 7,5 hp Barns samspel och lärande i förskolan.
Examination
INL2, inlämningsuppgift, 3 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 3 hp, skriftlig och muntlig fältstudierapport avseende lärandemål 2, 3 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala