Kursplan - Möjligheter och hinder i elevers språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling (arbetsintegrerad)
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU311
Giltig från
Vårtermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2022-12-13
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lära barn att läsa: vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse
ISBN: 9789198426441
Kompendier
Del 1 Att upptäcka behov av stöd i matematik
Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2020, 55s Liljedal Communication AB ISBN: 978-91-28-00978-2 Artikelnummer: 00978
Del 2 Att tillgodose behov av stöd i matematik
Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2020, 40s Liljedal Communication AB ISBN: 978-91-28-00979-9 Artikelnummer: 00979
Del 3 Laborativt material och digitala verktyg
Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2020, 21s Liljedal Communication AB ISBN: 978-91-28-00980-5 Artikelnummer: 00980
Del 5 - Att intensifiera insatser i matematik
Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2022, 19s
Studiepaket läs- och skrivsvårigheter F3 moment 1 - Läs- och skrivutveckling
Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2020, Liljedal Communication AB ISBN: 978-91-28-10114-1 Artikelnummer: 10114
Studiepaket läs- och skrivsvårigheter F3 moment 2 - Läs- och skrivsvårigheter
Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2020 Liljedal Communication AB ISBN: 978-91-28-10115-8 Artikelnummer: 10115
Studiepaket läs- och skrivsvårigheter F-3 moment 3 Att kartlägga läs- och skrivutveckling
ISBN: 978-91-28-10116-5 Artikelnummer: 10116
Kritiska aspekter i lärandet om tal och antal
URL: https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR144095
Att se hur barn räknar
URL: https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR144094
Artiklar
Dyslexi hos barn och ungdomar: tester och insatser ; en systematisk litteraturöversikt
OBS läs endast SBUs sammanfattning och slutsatser.
ISBN: 9789185413669
URL: Online
En modell över läs- och skrivsvårigheter och dyslexi
Skolverket (2020). Att skriva med och utan digitala verktyg. Finns tillgänglig på Modul: Tidig skrivundervisning Del 7: Att skriva med och utan digitala verktyg
Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år.
Webbadresser
Bedömningsstöd Matematik Skolverket
Hitta matematiken
Hitta språket
Kartläggning i förskoleklass
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/forskoleklassen/kartlaggning-i-forskoleklassen
Referenslitteratur
Milstolpar och fallgropar i matematikinlärningen: matematikdidaktisk teori om misstag, orsaker och åtgärder
ISBN: 9789147105854
Assisterande teknik och lärverktyg: digitalt stöd för elevens språk-, läs- och skrivutveckling
ISBN: 9789127460072
Specialpedagogik och funktionsvariationer: att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
ISBN: 9789127827486
Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov
ISBN: 9789151107264
Övrigt
OBS Under kursen kan det tillkomma litteratur/artiklar som ska läsas men det delas ut av undervisande lärare under kursens gång.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om att möta hinder i elevers läs-, skriv- och matematikutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för olika teorier och förklaringar gällande hinder i läs-, skriv- och matematikutveckling samt reflektera över konsekvenser av dessa för praktisk pedagogiskt arbete i förskoleklass och de tidiga åren
2.kritiskt granska och reflektera över val av didaktiskt och pedagogiskt arbetssätt som kan underlätta respektive hindra elevers möjligheter till läs-, skriv- och matematiklärande
3. identifiera och analysera hinder i elevers läs-, skriv- och matematikutveckling med utgångspunkt i teoretiska och didaktiska perspektiv
4.redogöra för och kritiskt granska didaktiska och pedagogiska insatser på olika nivåer för att främja elevers läs-, skriv- och matematikutveckling med beaktande av elevers olika förutsättningar och behov
5. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Teorier och förklaringar på elevers lärande och utveckling gällande möjligheter och hinder i läs-, skriv- och matematikutveckling med utgångspunkt i didaktiska perspektiv
- Pedagogiskt arbete för att främja elevers läs-, skriv- och matematikutveckling samt för att möta hinder utifrån ett helhetsperspektiv (individ, grupp och organisationsnivå)
- Kartläggande, analyserande och åtgärdande pedagogiskt arbete för att möta hinder i elevers läs-, skriv- och matematikutveckling
- Assisterande teknik/digitala verktyg som underlättar läs-, skriv- och matematikutveckling
Särskild behörighet
130 hp från Grundlärarprogrammet F-3 (arbetsintegrerat) vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3,
- 15 hp Svenska för grundlärare F-3,
- 15 hp Matematik för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare F-3,
- 7,5 hp Estetiska lärprocesser för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Utveckling och lärande för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Specialpedagogik för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Bedömning av barnets/elevens lärande och utveckling för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare F-3,
- 15 hp Samhällsorienterande ämnen för grundlärare F-3,
- 15 hp Naturorienterande ämnen och teknik för grundlärare F-3, samt
- 10 hp Engelska för grundlärare F-3.
Examination
HEM1, hemtentamen, 3,5 hp, individuell skriftlig hemtentamen avseende lärandemål 1, 2 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 2 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 3-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala