Kursplan - Kreativitet i innovationsprocesser
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
INO125
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2016-01-27
Reviderad
2020-12-15
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Creativity for Innovation Management : Tools and Techniques for Creative Thinking in Practice
Artiklar
Innovation and Creativity in Organizations: A State-of-the-Science Review, Prospective Commentary, and Guiding Framework
1297-1333
Self-Organization and group creativity
pp. 65-79
Do we all have multicreative potential?
Idea Exchange and Shared Understanding: Tools Stimulating Thought and Conveying Ideas
ISSN 1833-1874
Improvisation and innovative performance in teams
pp. 203-224
Visualization in reflective practice: Support for management
pp. 62-73.
Dancing: a strategy to maintain schoolchildrens openness for idea generation
92:3, 2021 pp. 20-25
Referenslitteratur
The Impact of Creativity, Flow and Interaction Quality on Collaborative Design Solutions in Social Groups
Collaborative Creativity. In Psychology and Philosophy of Creativity
(forthcoming) Dias, D. and Araújo, M. (Eds.).ISBN 978-1-83768-868-5
Övrigt
ytterligare litteratur tillkommer inom ramen för de olika examinationsmomenten enligt information i studieguide.
Syfte
Att utifrån forskning inom området utveckla förståelse för kreativitetens förutsättningar och processer på individ- och gruppnivå samt kritisk reflektion över kreativitetens betydelse för innovationsprocesser. Den studerande ska kunna tillämpa verktyg för generering och utveckling av kreativa idéer eller arbetssätt och utveckla praktisk kompetens inom kreativitet som del av innovationsprocesser.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för och diskutera centrala begrepp och teorier relaterade till kreativitet för individer och grupper
2. redogöra för hur kreativa verktyg kan användas strategiskt i innovationsprocesser
3. utveckla ett kreativt verktyg för att hantera identifierade problem
4. tillämpa ett kreativt verktyg för att stödja individbaserad respektive gruppbaserad kreativitet
5. kritiskt reflektera över kreativitetens värde och dess betydelse för innovationsprocesser
Innehåll
- Vetenskapliga beskrivningar av kreativitet
- Laboration samt analys av empiriska data
- Metoder för generering och utveckling av idéer samt kreativ problemlösning
- Utveckling av kreativt verktyg
- Analyserande reflektion enskilt och i grupp
- Jämföra tillämpningar av kreativitet inom skilda verksamhetsområden
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Seminarium (SEM1), 2,5 hp, examinerar lärandemål 1, 2 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift (INL1), 3 hp, examinerar lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Hemtentamen (HEM1), 2 hp, examinerar lärandemål 1, 2 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Överlappar Kreativ problemlösning och skapande kreativitet med 2.5 hp samt Kreativitet i grupper och organisationer med 2 hp.