Kursplan - Kvalitativa forskningsmetoder II
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAV013
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Fysioterapi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-12-07
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Reflexive methodology: new vistas for qualitative research
Also available in Swedish: Alvesson, M. & Sköldberg, K. (2017). Tolkning och reflektion. Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Lund: Studentlitteratur. ISBN: 978-91-44-11113-1 (453 sid)
ISBN: 978-1-4739-6424-2
Artiklar
Fixing the wounded or keeping lead in the air-tactical officers' views of emergency care on the battlefield
URL: Länk
Mothers in same-sex relationships Striving for equal parenthood: A grounded theory study
URL: Länk
Developing a Concept of Rest from a Lifeworld Perspective and by Phenomenological Inteviewing
URL: Länk
Phenomenography: A qualitative research approach for exploring understanding in health care
URL: Länk
Issues about thinking phenomenologically while doing phenomenology
URL: Länk
Open and Reflective Lifeworld Research: A Third Way
URL: Länk
How do we close the hermeneutic circle? A Gadamerian approach to justifiaction in interpretation in qualitative studies
URL: Länk
A phenomenological analysis of the experience of pivotal moments in therapy as defined by clients
URL: Länk
The theory, practice, and evaluation of the phenomenological method as a qualitative research procedure
URL: Länk
You Know Where the Boundary Is When You Cross It - A Phenomenological Understanding of Vulnerability as Experienced by Carers in Forensic Inpatient Care
URL: Länk
A phenomenological psychological study of decision and choice
URL: Länk
Phenomenographic or phenomenological analysis: does it matter? Examples from a study of anaesthesiologists work
URL: Länk
A phenomenological hermeneutical method for researching lived experiences
URL: Länk
How children of parents with dementia can make their subject positions understandable and meaningful
URL: Länk
PhenomenographyDescribing conceptions of the world around us
URL: Länk
A Metasynthesis of Phenomenographic Articles on Understandings of Work Among Healthcare Professionals
URL: Länk
The New Generation of Thai Fathers: Breadwinners Involved in Parenting
URL: Länk
Caregivers, Young People with Complex Needs, and Multiple Service Providers: A Study of Triangulated Relationships
URL: Länk
Referenslitteratur
There I am: A Grounded Theory Study of Young Adults Navigating a Transgender or Gender Nonconforming Identity within a Context of Oppression and Invisibility
URL: Länk
Hermeneutic inquiry: researching lived experience of mental health and recovery in a Christian monastery in contemporary Sweden
ISBN: 9781526440341
Hermeneutical observational studies: describing a method
URL: Länk
Looking into the labyrinth of gender inequality: women physicians in academic medicine
URL: Länk
Hermeneutic application research finding a common understanding and consensus on care and caring
URL: Länk
That Mr. Alzheimer You never know what he´s up to. But what about me? A discourse analysis of how Swedish spouse caregivers make their subject positions understandable and meaningful
URL: Länk
Gypsy students in the UK: the impact of mobility on education
URL: Länk
Hermeneutics and observation a discussion
URL: Länk
A Sanctuary of Safety. A study of how patients with dual diagnosis experience caring conversations
URL: Länk
Nursing Researchers modifications of Ricoeurs hermeneutic phenomenology
URL: Länk
Tre kvalitativa forskningsansatser med relevans för vårdvetenskap
URL: Länk
Caregivers, Young People with Complex Needs, and Multiple Service Providers: A Study of Triangulated Relationships
URL: Länk
Hermeneutics and narration: A way to deal with qualitative data
URL: Länk
Övrigt
Students are also expected to use additional literature with relevance for the approach chosen in their individual examinations (INL1). Further information will be provided during the start of the course
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig ytterligare fördjupade kunskaper om kvalitativa metodansatser med relevans för området hälsa och välfärd samt om vetenskapsteori.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 visa på fördjupad förmåga att kritiskt granska och reflektera över vetenskapsteoretiska perspektiv
2 visa fördjupad förståelse för betydelsen och värdet av kvalitativ forskning inom hälsa och välfärd
3 motivera valet av olika kvalitativa metodansatser i relation till en forskningsfråga
4 visa fördjupad förståelse för val av källor till data, datainsamling och analys inom olika kvalitativa metodansatser
5 kritiskt granska och reflektera över etiska överväganden inom kvalitativ forskning
6 reflektera över och värdera kvalitetskriterier inom kvalitativa metodansatser
Innehåll
Vetenskapsteori
Kvalitativ forskning inom hälsa och välfärd
Forskningsetik
Forskningsprocessen vid olika kvalitativa metodansatser
Kvalitetskriterier inom kvalitativ forskning
Särskild behörighet
Kandidatexamen inom något av huvudområdena folkhälsovetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, medicinsk vetenskap, fysioterapi, socialt arbete, sociologi, psykologi eller motsvarande. Kursen Kvalitativa forskningsmetoder I eller motsvarande kurs på avancerad nivå. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
GRU1, Gruppuppgift med muntlig presentation i uppföljande seminarium, 3 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Skriftlig, individuell inlämningsuppgift, 4,5 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter SOA410