Kursplan - Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i skolan
Omfattning
5.0 hp
Kurskod
SSA014
Giltig från
Vårtermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Svenska som andraspråk
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-01-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lyft språket, lyft tänkandet: språk och lärande
Alt.1 eller Alt.2 ISBN:9789144128948 (nedanstående)
ISBN: 9789144128955
Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Alt.2 eller Alt.1 ISBN:9789144128955 (ovanstående)
ISBN: 9789144128948
Språkinriktad undervisning: en handbok
Läses enligt anvisningar.
ISBN: 9789144151281
Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet
Läses enligt anvisningar.
ISBN: 978-91-47-12266-0
Webbadresser
Greppa flerspråkigheten en resurs för lärande och undervisning
Greppa språket: Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
Referenslitteratur
Språkutvecklande SO-undervisning: strategier och metoder för högstadiet
ISBN: 9789127441620
Språkutvecklande NO-undervisning: strategier och metoder för högstadiet
ISBN: 9789127446496
Övrigt
Artiklar på ca 40 sidor tillkommer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper om flerspråkiga elevers lärande, samt vad ett interkulturellt förhållningssätt innebär för arbete i skolan.
Med utgångspunkt i relevanta teorier om språkutveckling och lärande syftar kursen även till att ge studenten möjlighet att utveckla sin medvetenhet kring arbetssätt som stödjer (flerspråkiga) elevers språk- och kunskapsutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. förstå hur språkliga och kulturella mönster, värderingar och hierarkier i skola och samhälle påverkar elevernas villkor för lärande
2. visa insikter i och kunna diskutera hur pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer
3. diskutera lärande och undervisning utifrån ett andraspråksperspektiv
4. diskutera hur det språk- och kunskapsutvecklande arbetssättet kan tillämpas i den dagliga verksamheten i olika ämnen
Innehåll
- Skolan i det mångkulturella och flerspråkiga samhället
- Organisation av pedagogisk verksamhet i språkligt och kulturellt heterogena miljöer
- Flerspråkighet och språkinlärning
- Språk- och kunskapsutvecklande arbete: arbetssätt som stödjer flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling i olika ämnen i skolan
Särskild behörighet
Grundlärarexamen eller ämneslärarexamen.
Examination
OVN1, övning, 2 hp, muntliga och skriftliga övningar avseende lärandemål 2 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 3 hp, skriftliga inlämningsuppgifter avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala