Kursplan - Fysioterapi: Metoder för undersökning, klinisk kurs
Omfattning
18.0 hp
Kurskod
FYS054
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Fysioterapi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2020-02-10
Reviderad
2021-12-07
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Det räcker inte att vara snäll: om empati och professionellt bemötande inom människovårdande yrken
ISBN: 978-91-27-11770-9 (inb.)
Beteendets ABC: en introduktion till behavioristisk psykoterapi
ISBN: 9789144136639
Motor control: translating research into clinical practice
ISBN: 9781975158309
Health behavior: theory, research, and practice
ISBN: 978-1-118-62898-0
Kompendier
Fysioterapi: metoder för undersökning. Verktyg för att stödja kliniskt resonemang inom fysioterapi med beteendemedicinsk inriktning
Metoder för undersökning av rörelsefunktioner, 2015, version 4, kompendium
Artiklar
(O)jämställdhet i hälsa och vård
URL: Hämtat från
Webbadresser
Den etiska plattformen för prioriteringar
URL: Länk
Internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa (ICF)
URL: Länk
Nationellt centrum för kvinnofrid
URL: Länk
Nationellt kunskapsstöd för god palliativ vård i livets slutskede
URL: Länk
Prioriteringsplattformen
URL: Länk
Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om journalföring och behandling av personuppgifter
URL: Länk
Referenslitteratur
Motiverande samtal i hälso- och sjukvård: att hjälpa människor att ändra beteende
ISBN: 9789144052625
Övrigt
Senaste upplagan gäller för samtliga titlar. Tillkommer artiklar ur vetenskapliga tidsskrifter.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig utökade fysioterapeutiska kunskaper och kliniska färdigheter i metoder för undersökning och dokumentation inom beteendemedicin. Vidare ska studenten skaffa sig ett professionellt förhållningssätt i relationen till patienter, anhöriga och andra vårdgivare.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1 urskilja patientens funktionsproblem och mål genom intervju/anamnes utifrån patientens perspektiv och med ett biopsykosocialt perspektiv på människan
2 självständigt motivera val av metoder för undersökning utifrån patientens hälsa, levnadsvanor, funktionsproblem och mål
3 självständigt och i samverkan med patienten, praktiskt kunna tillämpa metoder för undersökning utifrån patientens behov samt o lika situationer och frågeställningar
4 arbeta med god säkerhet för patienten och tillämpa god ergonomi i patientarbetet
5 praktiskt och teoretiskt tillämpa centrala begrepp i teorier och/eller modeller inom beteendemedicin i en funktionell beteendeanalys
6 formulera specifika och mätbara mål tillsammans med patienten
7 tillämpa principer för dokumentation i förhållande till styrdokument
8 inhämta och delge relevant information från/till patient, anhörig och andra vårdgivare
9 tillämpa och reflektera kring sitt eget och andras professionella förhållningssätt avseende prioriteringar, kommunikation och samarbete med patient, anhörig och andra vårdgivare inom vården.
10 identifiera och reflektera kring den personliga och yrkesmässiga utvecklingsprocessen
11 visa förmåga att kritiskt granska och värdera olika undersökningsmetoder
Innehåll
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med fokus på undersökning och analys av rörelsefunktion utifrån patientens perspektiv och med ett biopsykosocialt perspektiv på människan. VFU:n sker inom primärvård och specialiserad vård.
Tillämpning av tekniker för intervju/anamnes
Tillämpning av metoder för undersökning, mätning och analys av aktivitets- och delaktighetsförmåga samt omgivningsfaktorer
Tillämpning av metoder för undersökning, mätning och analys av patients föreställningar, förväntningar och farhågor rörande hälsa, levnadsvanor, funktionsproblem, mål och egen förmåga
Tillämpning av metoder för undersökning, mätning och analys av andning och hjärtkärlfunktion, , psykiska funktioner, rörelsefunktioner, sinnesfunktioner och smärta, funktioner i leder och skelett, muskelfunktion, balansfunktion, gångmönster och gånganalys samt förflyttning, teoretiskt och praktiskt
Diskussion kring kulturella aspekter av undersökning
Tillämpning av relevanta teorier och/eller modeller inom beteendemedicin för funktionell beteendeanalys
Diskussioner utifrån frågeställningar kring etiska principer i vården, genusperspektiv och prioriteringar utifrån nationella och lokala prioriteringsordningar
Egna inlärningsmål
Värdera undersökningsmetoders reliabilitet och validitet i relation till individen
Särskild behörighet
Fysioterapi: Profession och vetenskaplig metodik 12 hp, Fysiologi och anatomi 18 hp, Fysioterapi: Rörelsevetenskap 12 hp eller motsvarande.
Examination
VFU3, Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp, fullgjord och godkänd verksamhetsförlagd utbildning. Skriftlig bedömning från klinisk handledare avseende VFU-period 1. Obligatorisk närvaro vid undervisning i hjärt-lungräddning och mikrobiologi/vårdhygien. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
VFU4, Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp, fullgjord och godkänd verksamhetsförlagd utbildning. Skriftliga bedömningar från kliniska handledare avseende VFU-period 2. VFU-period 1 måste vara godkänd för genomförande av period 2. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 4 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 2 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För verksamhetsförlagd utbildning (VFU) ges endast en omexamination om inte särskilda skäl föreligger. (Se vidare Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (MDH), enligt rektorsbeslut.)
Student som av arbetsplats där VFU bedrivs befinns vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för MDH framkommer särskilda skäl som utvisar att VFU måste avbrytas.
Påbörjad VFU innebär påbörjad examination. Student som utan särskilt skäl avbryter VFU kan underkännas på examinationen i förtid (dnr 2020/0210).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter FYS005, FYS032 och FYS042.
I gamla kursplanen motsvarar PRA1 (2 hp) i reviderad kursplan VFU3 (1 hp) och VFU4 (1 hp).