Kursplan - Kost och fysisk aktivitet - ur ett folkhälsoperspektiv
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FHA087
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-12-07
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Webbadresser
Folkhälsan i Sverige. Årsrapport 2025.
URL: Länk
FYSS 2017: fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling
Kapitel från FYSS 2017 om: Begrepp och definitioner från Biologiska effekter av fysisk aktivitet Bedöma och utvärdera fysisk aktivitet Metoder för att individanpassa fysisk aktivitet https://www.fyss.se/fyss-kapitel/arkiv/
ISBN: 978-91-981711-2-9
FYSS 2021: fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling
Kapitel från FYSS 2021: 1.1 Åtta insatser.... 1.4 Rekommendationer för vuxna 1.5 Rekommendationer för äldre 1.6 Rekommendationert under och efter graviditet 1.7 Rekommendationer för barn och ungdomar https://www.fyss.se/fyss-kapitel/fyss-kapitel-2/
ISBN: 9789198509823
Nordic Nutrition Recommendations 2023. Integrating Environmental Aspects
Författare, Blomhoff, R., Andersen, R., Arnesen, E.K; Christensen, J.J., Eneroth, H., Erkkola, M; Gudanaviciene, I., Halldorsson, T.I; Høyer-Lund, A., Lemming, E.W., Meltzer, H.M; Pitsi, T., Schwab, U., Siksna, I; Thorsdottir, I. and Trolle, E
URL: Länk
Policy tools for sustainable and healthy eating: Enabling a food transition in the Nordic countries.
URL: Länk
Riktlinjer för fysisk aktivitet och stillasittande. Kunskapsstöd för främjande av fysisk aktivitet och minskat stillasittande.
URL: Länk
Riktlinjer och rekommendationer för fysisk aktivitet och stillasittande. Främja fysisk aktivitet och minska stillasittandet (faktablad).
URL: Länk
Så kan verksamheter bidra till ökad fysisk aktivitet och minskat stillasittande – Ett stöd för nationellt, regionalt och lokalt arbete.
URL: Länk
Övrigt
Vetenskapliga artiklar, rapporter och media kan tillkomma under kursen.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om fysisk aktivitet och matvanor ur ett folkhälsovetenskapligt perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 redogöra för relevanta styrdokument och rekommendationer
2 redogöra för hur fysisk aktivitet och matvanor påverkar kroppen ur ett livscykelperspektiv
3 beskriva bestämningsfaktorer för fysisk aktivitet och matvanor
4 redogöra för olika sätt att kartlägga fysisk aktivitet och matvanor i befolkningen
5 kritiskt tolka och tillämpa teorier och modeller vid folkhälsoarbete relaterat till fysisk aktivitet och matvanor på individ-, grupp- och samhällsnivå
6 reflektera över hur fysisk aktivitet och matvanor är relaterade till skilda sociala villkor och samhällsnormer.
7 värdera fysisk aktivitet och matvanor ur ett hållbarhetsperspektiv
8 skriva en text som följer en given struktur med anknytning till ämnesområdet
Innehåll
Grundläggande träningsfysiologi och nutrition
Grundläggande begrepp relation till fysisk aktivitet och kost
Rekommendationer för fysisk aktivitet och kost samt dess vetenskapliga grund
Relevanta styrdokument i relation till fysisk aktivitet och kost
Bestämningsfaktorerna för fysisk aktivitet respektive matvanor
Sociala villkor, etik och samhällsnormer
Kartläggning av fysisk aktivitet, stillasittande samt matvanor i befolkningen
Teorier och modeller relaterat till fysisk aktivitet och matvanor
Relationen mellan hållbar utveckling och fysisk aktivitet respektive matvanor
Akademiskt skrivande
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 1,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, Seminarium, 1,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 3 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
För betyget Godkänd på kursen krävs G på samtliga examinationsuppgifter.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala