Kursplan - Fördjupning i svenskämnet för grundlärare F-3
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
SVA055
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2022-12-13
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Läsundervisningens grunder
ISBN:9789151109046 LIBRIS-ID:j01f739jg8xrrxdw (Valda delar, finns tillgängligt på Canvas)
Skriftspråkliga handlingar i förskoleklass och årskurs 1
ISBN:9789179291105 LIBRIS-ID:2gwjv2q20mctb44h (Valda delar, tillgänglig på nätet)
URL: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-181162
Att bli lärare i svenska
ISBN:9789147129737 LIBRIS-ID:fqqr1gb2c4jzqq8h
Critical literacy i svensk klassrumskontext
(Valda delar, tillgänglig på nätet)
Skriftspråkande i förskoleklass och årskurs 1
(Valda delar, tillgänglig på nätet)
ISBN: 978-91-7668-836-6
URL: Länk
Skrivundervisning i grundskolans årskurs 3
(Valda delar, tillgänglig på nätet)
ISBN: 9789175292113
URL: Länk
Artiklar
Utveckling av metaspråk för tidigt skolskrivande
Forskning, sidorna 277-295 (finns på Canvas).
URL: Länk
The (non)effect of Joint Construction in a genre-based approach to teaching writing
The Journal of Educational Research, 112(4), 483-494.
URL: Länk
En skola i frihet (i Bromseth & Darj 2010), Martinsson & Reimers, ur Skola i normer
(pdf på Canvas)
Interactional scaffolding in a first-grade classroom through the teachinglearning cycle
Normer i normkritisk barnlitteratur
(pdf på Canvas)
Out of the Box: Critical Literacy in a First-Grade Classroom. Language Arts, Vol. 82 No. 5, March 2005.
(pdf på Canvas)
Makt! Inget tvivel om den saken maktstrukturer i svenska detektivromaner för barn
(pdf på Canvas)
"Dancing penguins and a pretentious raccoon: animated animals and 21st century environmentalism"
(pdf på Canvas)
Varför är Disney så populär? Man föds inte till barn man blir det
(pdf på Canvas)
Grattis! Du har gjort ditt första inköp! marknadens fostran i barns medievärldar
(pdf på Canvas)
Att utvidga och berika ett innehåll
Kapitel 4 i boken Skrivande i tidiga skolår Åsa af Geijerstam et al (2024) Gleerups s. 55-68 (resurs på Canvas).
Webbadresser
Filmer Skolverket
Film: kritisk användning av internet
Film: digitalt berättande
Film: tidig skrivundervisning
Film: stärka elevers läsning
Webbadresser
Skolverkets bedömningsstöd för läsa och skriva
Hitta språket (förskoleklass)
URL: https://www.skolverket.se/bedomningsstod-och-kartlaggningsmaterial#/112/Kmhs%20KM%201-9%20P004%20F-3
Nationellt bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling (åk 1-3)
URL: https://www.skolverket.se/bedomningsstod-och-kartlaggningsmaterial#/112/gr-sv-112-akF3-5
Nya språket lyfter (åk 1-6)
URL: https://www.skolverket.se/bedomningsstod-och-kartlaggningsmaterial#/112/gr-sv-112-akF3-3
Webbadresser
Texter från Skolverket
Estetiska lärprocesser
URL: https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR177272
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Lärportalen. Lässtrategier för skönlitteratur
URL: https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/Grundskola/014_lasstrategi_for_skonlitt
Skolverkets texter tillgängliga på Canvas
• Damber, U. Kritiskt textarbete med flerspråkiga elever • Frank, Herrlin, Stavning-bokstavlig begrundan • Gärdén, Utter, Informationssökning
Skolverkets texter tillgängliga på Canvas forts
• Hagberg-Persson och Westman Bedömning av läsutveckling under de första skolåren • Schmidt, Meningsskapande • Westman Text och textbegrepp
Referenslitteratur
Kreativ grammatikundervisning. Från förskoleklass till åk 6
Lära barn att läsa. Vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse
Övrigt
Ytterligare litteratur kan tillkomma i samband med kursen.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper och färdigheter, inklusive metodik, i skolämnet svenska för förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. kritiskt granska och analysera språk- och litteraturvetenskaplig forskning och teorier med relevans för tal-, läs- och skrivundervisning för barn med olika förutsättningar och behov
2. didaktiskt tillämpa och värdera språk- och litteraturdidaktiska metoder som främjar tal-, läs- och skrivutveckling för elever med olika förutsättningar och behov
3. kritiskt granska och jämföra teorier om elevers språkutveckling i ett flerspråkighetsperspektiv
4. redogöra för och tillämpa modeller för att kartlägga, dokumentera, analysera och bedöma elevers tal-, läs- och skrivutveckling samt planera undervisning utifrån resultatet för elever med olika förutsättningar och behov
5. tillämpa kulturkritiska teorier på barnkulturella fenomen och reflektera över detta ur ett critical literacy-perspektiv
6. identifiera och analysera barnlitteraturens och barnkulturens funktioner och villkor i samhället och i skolan
7. beskriva och motivera estetiska uttrycksformer som stöd för språkutvecklande arbetssätt
8. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Kritisk analys av aktuell forskning om tal-, läs- och skrivutveckling
- Kulturkritiska perspektiv på barnlitteratur och barnkultur
- Teoretiska och didaktiska aspekter på språkutveckling för elever med olika förutsättningar och behov
- Didaktiska perspektiv på samtida barnlitteratur och barnkultur
- Litteraturvetenskapliga och språkvetenskapliga verktyg för kritisk analys av texters form, funktion och innehåll
- Undervisningsmetoder med förankring i styrdokument
- Planering och anpassning av undervisning för elever med olika förutsättningar och behov
- Digitaliseringens betydelse för svenskämnet och digitala verktyg i undervisningen
- Kartläggning, dokumentation, analys och bedömning av elevers tal-, läs- och skrivutveckling
- Litteratursociologiska perspektiv på barnlitteratur och barnkultur
- Estetiska uttrycksformers betydelse för barns språkutveckling
- Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
150 hp från Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 vari ingår
- 15 hp Svenska för grundlärare F-3, introduktion,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare F-3,
- 7,5 hp Specialpedagogik för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Bedömning av barnets/elevens lärande och utveckling - grundlärare F-3,
- 7,5 hp Möjligheter och hinder i elevers språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 - grundlärare F-3.
Examination
SEM1, seminarium, 1,5 hp, muntlig redovisning vid seminarium avseende lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 0,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
GRU1, gruppuppgift, 2 hp, muntlig gruppredovisning avseende lärandemål 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudie, 5 hp, individuell skriftlig och muntlig gruppredovisning avseende lärandemål 2, 4 och 8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HEM1, hemtentamen, 5 hp, skriftlig examination avseende lärandemål 1, 2 och 5-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på FSR1 och HEM1.
För godkänt kursbetyg krävs minst godkänt betyg på samtliga examinationsmoment samt aktivt deltagande på seminarierna och genomförande av förelagda gruppuppgifter. Vid enstaka frånvaro ges möjlighet att komplettera enligt lärarens anvisning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala