Kursplan - Hållbar samhällsbyggnad
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
BTA311
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Byggnadsteknik
Akademi
Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik
Fastställd
2013-09-02
Reviderad
2015-02-04
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Etnicitet: perspektiv på samhället
Andersson, Roger: Boende och segregation (28 sidor); utgör kapitel 7
ISBN: 91-40-64769-2
URL: Omslagsbild
Tänk: 21 inlägg om framtidens stad
Hornborg, Alf (2001): Vad är en stad (9 sidor, stencilerat i Blackboard)
ISBN: 91-7324-823-1 ;
Bor vi i samma stad?: om stadsutveckling, mångfald och rättvisa
Molina, Irene (2005): Miljonprogrammet och förortens rasifiering (11 sidor, stencilerat i Blackboard)
ISBN: 91-85011-24-X
Den motsägelsefulla staden: vardagsliv och urbana regimer
Åquist, Ann-Cathrine (2001): Vardagslivsperspektiv som planeringsredskap (17 sidor, stencilerat i Blackboard)
ISBN: 91-44-01834-7 ; 468:00
Samhällsvetenskapliga metoder
Kapitel 8 Strukturerade intervjuer och kapitel 17 Kvalitativa intervjuer. (I den gamla upplagan från 2002: Kapitel 5 Strukturerade intervjuer och kapitel 14 Kvalitativa intervjuer).
ISBN: 978-91-47-09068-6 (hft.)
Sociala dimensioner i hållbar samhällsplanering
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=633178&fileOId=633276 (också i Blackboard)
ISBN: 9789172672369 (genererat)
Syfte
Kursens syfte är att ge fördjupade kunskaper om interaktion i samhället mellan människa och teknik, kunskaper som ska bidra till förmåga att lösa tekniska problem i definierade system samt förmåga att förebygga och hantera både förväntade problem, störningar och konflikter och de som kan uppstå under arbetets gång. Kursens problemområde ligger i mötet mellan tekniska förändringar i ett befintligt system med koppling till byggnader, energisystem och miljötekniska system samt människor som berörs av den tekniska förändringen.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- beakta kundens/avnämarens behov vid utformning av tekniska lösningar vid exploatering av nybyggnad inom tomter/stadsdelar
- använda sin kompetens i en professionell situation
- redogöra för myndigheters olika roller inom samhällsplanering
- kommunicera tekniska problem och lösningar skriftligt och muntligt till olika typer av målgrupper
- redogöra för konflikter ur ett psykologiskt perspektiv i samband med teknisk problemlösning
- reflektera över och dokumentera sin egen lärprocess
- självständigt reflektera över och dokumentera olika faktorers påverkan på lösningen av ett tekniskt problem i en projektgrupp
- ha kunskaper om att driva och leda projekt inom samhällsbyggnadsteknik
Innehåll
Kursen innehåller samhällsteknisk problemlösning med anpassning till förändringar där kundens/användarens behov ska beaktas. Här ingår interaktion med beställare, allmänheten, myndigheter och media och studenterna får övning i att agera som experter. Teknikens roll som social förändringsfaktor, olika myndigheters roller, riskanalys vid förändringsarbete, konflikter ur ett psykologiskt perspektiv samt besluts- och förhandlingsteorier behandlas också.
Särskild behörighet
120 hp avslutade kurser inom ett ingenjörsprogram eller inom teknik varav minst 70 hp inom ämnena byggnads-, energi- och/eller miljöteknik samt kursen Samhälls- och beteendevetenskap för ingenjörer 15 hp eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 och En A/En 6. I de fall kursen ges på engelska ges undantag på kravet på Sv B/Sv 3.
Examination
Inlämningsuppgift (PRO2), 4 hp, betyg Godkänd (G)
Självvärdering (INL1), 10 hp, betyg 3, 4 eller 5
Seminarium, studiebesök (SEM1), 1 hp, betyg Godkänd (G)
Obligatoriskt deltagande vid seminarier och andra examinerande moment.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Ges något av betygen 5, 4, 3
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen är en integration av ämnena byggnads-, energi- och miljöteknik. Den får räknas som 15 hp Energiteknik, Byggnadsteknik eller Miljöteknik. Den ger 15 hp av examenskravet för civilingenjör i Samhällsteknik/Samhällsbyggnad inom sociologi, pedagogik, psykologi.
Kursen överlappar 15 hp med BTA306 Samhälls- och beteendevetenskap inom samhällsbyggnad, 15 hp med WL0010 Samhälls- och beteendevetenskap för ingenjörer samt 7,5 hp med WOA007 Förändringsarbete i samhällstekniska system och 7,5 hp med WOA006 Planering av samhällstekniska system.