Kursplan - Läs- och skrivinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass 15 högskolepoäng (Uppdrag av Skolverket)
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
SVA902
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2022-03-01
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Bygga broar och öppna dörrar: att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
ISBN: 9789147117192
Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning
ISBN: 9789175593166
Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
ISBN: 9789144128948
Skönlitteratur för barn och unga: historik, genrer, termer, analyser
ISBN: 9789144140117
Lära barn att läsa: [vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse]
(utvalda delar)
ISBN: 9789198426434
URL: Länk
Aktiv läskraft: att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3
ISBN: 9789127136007
Kompendier
Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens universitet
(finns på Canvas)
Artiklar
Andraspråksundervisning för skolframgång - en modell för utveckling av skolans språkpolicy
(finns på Canvas)
URL: Länk
Utmaning och motivation i läsundervisningen. Stockholm: Skolverket.
Out of the Box: Critical Literacy in a First-Grade Classroom. Language Arts, Vol. 82 No. 5, March 2005.
Läsförståelse och undervisning om lässtrategier (sammanfattning)
URL: Länk
När språket inte gör tanken rättvisa. I Lindström, L. & Lindberg, V. (Red.) (2014). Pedagogisk bedömning - Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 270 s. ISBN:9789147114580 LIBRIS-ID:15122328 (finns på Canvas)
Skrivarutvikling og skrive-kompetanse. Funksjonelle og formålsretta perspektiv på den første skriveopplæringa I: Jølle, L., Larsen, A. S., Otnes, H., & Aa, L. I. 9. Skrivarutvikling og skrive-kompetanse. Funksjonelle og formålsretta perspektiv på den første skriveopplæringa
Bedömning av och för läsförståelse. I Folke-Fichtelius, M. & Lundahl, C. (red.) Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik.
ISBN: 978-91-44109-74-9
Webbadresser
Referenslitteratur
Bedömningsstöd för åk 1
Bokprovning på Svenska Barnboksinstitutet: En dokumentation
(Senaste rapporten. Se även filmerna på SBI:s hemsida.)
URL: Länk
Nya språket lyfter
Övrigt
Kritiskt textarbete med flerspråkiga elever. Skolverket. (Canvas)
Stavning-bokstavlig begrundan. Skolverket. (Canvas)
Informationssökning. Skolverket. (Canvas)
Bedömning av läsutveckling under de första skolåren. Skolverket. (Canvas)
Meningsskapande. Skolverket. (Canvas)
Att söka information och skriva text - Youtube
URL: Länk
Ett urval av skönlitteratur (separat lista)
Informationssökning - Youtube
URL: Länk
Digitalt berättande - svenska årskurs 1 - Youtube
URL: Länk
Att söka information och skriva text - Youtube
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper i grundläggande läs- och skrivinlärning relevanta för undervisning i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för huvuddragen i svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur samt kunna tillämpa detta i svenskundervisningen
2. redogöra för och kritiskt granska teorier om och modeller för läs- och skrivinlärning
3. kritiskt granska och jämföra teorier om elevers språkutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv
4. didaktiskt tillämpa metoder som främjar språk-, skriv- och läsutveckling för elever med olika förutsättningar och behov
5. kritiskt granska och analysera teorier om och metoder för språkutvecklande läs- och skrivmiljöer för barn med olika förutsättningar och behov
6. kartlägga, dokumentera, analysera och bedöma elevers språk- skriv- och läsutveckling
7. redogöra för litteraturdidaktiska metoder och teorier samt kunna ge praktiska exempel på hur skönlitteratur kan användas i undervisning
8. redogöra för aktuella styrdokument och kunna relatera dessa till praktiskt pedagogiskt arbete
9. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur samt grammatikdidaktik
- Läs- och skrivinlärning, teorier och modeller
- Läs- och skrivinlärning i praktiskt pedagogiskt arbete
- Responsgivning
- Exempel på barnlitteratur från olika tider och genrer samt praktiska exempel på dess användning i undervisning
- Språk-och litteraturvetenskapliga och didaktiska teorier, begrepp och metoder
- Språkutvecklande läs- och skrivmiljöer för elever med olika förutsättningar och behov
- Teoretiska och didaktiska aspekter på elevers språkutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv
- Dokumentation, analys och bedömning av elevers språk-, skriv- och läsutveckling
- Planering av undervisning för elever med olika förutsättningar och behov i ett första- och andraspråksperspektiv
- IKT i undervisning - verktyg, pedagogiska program och applikationer för elevers språkutveckling
- Internationella och nationella perspektiv på språkundervisning
- Kritiskt granska och analysera aktuell forskning och forskningsmetoder kring läs- och skrivutveckling
- Aktuella styrdokument: läroplan och kursplaner
- Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
Förskollärarexamen eller äldre motsvarighet samt huvudmannens godkännande.
Examination
HEM1, hemtentamen, 3 hp, individuell skriftlig examination rörande språkets struktur avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
HEM2, hemtentamen, 3 hp, individuell skriftlig examination rörande språk-, skriv- och läsutveckling avseende lärandemål 2-4, 8 och 9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HEM3 hemtentamen, 3 hp, individuell skriftlig examination rörande språk-, skriv- och läsutveckling avseende lärandemål 4, 8 och 9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HEM4, hemtentamen, 2 hp, individuell skriftlig examination rörande litteraturdidaktik och barnlitteratur avseende lärandemål 7-9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 1 hp, muntlig examination med stöd av IKT rörande språkutveckling avseende lärandemål 1-3 och 9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR2, fältstudierapport, 1,5 hp, skriftlig och muntlig redovisning med stöd av IKT rörande läs- och literacymiljöer och bedömning avseende lärandemål 5-9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, skriftlig uppgift och aktivt deltagande i seminarium rörande aktuellt forskningsarbete avseende lärandemål 2, 3 och 9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på minst 8 hp.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala