Kursplan - Socialt arbete - Professionella möten och samtal i socialt arbete
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
SAA084
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-01-22
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att bli socialarbetare: en reflekterande vägledning för studenter
ISBN: 978-91-44-09722-0
När barn och unga är borta från skolan: socialt arbete med skolfrånvaro och studieavbrott
ISBN: 9789144158471
Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor
ISBN: 9789140693297
Samtal med barn: metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
ISBN: 9789144056340
Artiklar
Watching oneself teach long-term effects of teachers reflections on their video-recorded teaching
G H Mead och de sociala strukturernas betydelse för individen
Listening, Hearing and Speaking: Brief Thoughts on the Relationship to Dialogue
URL: Länk
Referenslitteratur
Barn, unga och trauma: att uppmärksamma, förstå och hjälpa
ISBN: 9789127819061
Kommunikation i praktiken: relationer, samspel och etik inom socialt arbete, vård och omsorg
ISBN: 91-47-07730-1
URL: Omslagsbild
Om konsten att samtala : En bok för människor i kontaktyrken
ISBN: 9789144095080
Levande socialt arbete: vardagsliv, sörjbarhet och sociala orättvisor
ISBN: 978-91-47-11256-2
Intersektionalitet i socialt arbete: teori, reflektion och praxis
sid. 149-181. Kapitel 11 och 12.
ISBN: 9789140690715
Att lära av den andre: Levinas, psykoanalys och etiska möjligheter i undervisning och utbildning
ISBN: 978-91-44-01994-9
Relationer som hjälper: om återhämtningsprocesser vid svåra psykiska problem
ISBN: 9789144048628
Övrigt
Vetenskapliga artiklar som studenten själv väljer utifrån kursens fördjupningsområden tillkommer. Ytterligare texter att läsa kan tillkomma utifrån hänvisning från föreläsare eller kursledning
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om kommunikationens betydelse i socialt arbete samt färdigheter att självständigt leda och genomföra möten och samtal på individ- och gruppnivå med olika klient- och brukargrupper. Den studerande ska även utveckla fördjupade kunskaper om olika typer av kommunikationssammanhang i socialt arbete samt träna sina färdigheter att hantera dessa förhållanden på ett professionellt sätt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 analysera och på ett reflekterande sätt förhålla sig till kommunikationsteorier i relation till professionella möten och samtal
2 beskriva och analysera olika typer av möten och samtal i termer av makt, jämställdhet och jämlikhet där hänsyn tas till intersektionella kategorier såsom kön, klass, ålder, etnicitet, funktionsnedsättning och sexuell läggning
3 analysera olika samtalsmodeller som är relevanta för socialt arbete samt redogöra för deras teoretiska grunder och stöd i forskning
4 beskriva egna reaktioner samt analysera sociala och psykologiska processer i möten och samtal
5 utveckla kunskap och förståelse utifrån ett internationellt perspektiv på socialt arbete genom att analysera forskningsstudier från olika länder
Färdighet och förmåga
6 visa förmåga att självständigt planera, lägga upp strategier för, leda och genomföra möten och samtal individuellt och i grupp
7 fungera som samtalsledare och på ett professionellt sätt leda gruppsamtal med andra studenter som i rollspel agerar klienter och brukare
8 självständigt analysera organisatoriska villkor och förutsättningar för samtal med klienter och brukare, och hantera mötessituationer präglade av ojämlikhet och beroendeförhållanden på ett professionellt sätt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
9 visa förmåga till reflektion, empati och insikt i andra människors livssituationer och förståelse för reaktioner och sociala och psykologiska processer i mötes- och samtalssituationer
10 visa insikt om den egna personens beteende och inflytande i mötessituationen samt visa kunskap om betydelsen av kroppsspråk och icke verbal kommunikation
11 göra etiska och professionella bedömningar
Innehåll
Lärande och utveckling av relationskompetens
Reflektion och reflexiva processer
Kommunikationsteorier
Kommunikation i grupp och grupprocesser
Intersubjektivitet
Kreativitet och lek
Existentiella frågor och svåra besked
Institutionella samtal - syfte och inramning
Samtal med barn, ungdomar, familjer, äldre, människor med omsorgsbehov samt andra klient- och brukargrupper
Samtalsövningar med analys av den professionellas roll
Skyddsfaktorer, egenmakt, resilience och empowerment
Samtalsmodeller och metoder i relation till teori och forskningsbas
Internationellt socialt arbete och kreativa metoder
Särskild behörighet
165 hp inom Socionomprogrammet eller motsvarande.
Examination
HEM1 Hemtentamen 7 hp, individuell skriftlig tentamen. Kommunikationsteorier och institutionella samtal - att koppla teori med praktik. Lärandemål 1-5, Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
OBN1 Obligatorisk närvaro 0.5 hp. Minst 75 % deltagande i kursens moment, Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
GRU1 Grupp- och eller individuell uppgift 1,5 hp, Personlig och professionell utveckling. Lärandemål 8, 10, 11, Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1 Seminarium 2 hp, individuell skriftlig inlämning och muntlig reflektion i grupp. Professionalitet och förhållningssätt, samtalsanalys av film. Lärandemål 6-10, Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2 Seminarium 2 hp, skriftlig inlämning och muntlig redovisning i grupp. Samtalsmodellers teoretiska hemvist och forskningsbas. Lärandemål 1-5, Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3 Seminarium 2 hp, färdighetsträning och individuell skriftlig inlämning. Att arbeta med grupper. Lärandemål 6-10, Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på HEM1 och G på övriga examinationer. För närmare anvisningar se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter SAA071