Kursplan - Sjuksköterskan som ledare och teammedlem
Omfattning
5.5 hp
Kurskod
VAA208
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-01-22
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Webbadresser
Mot en visare organisering av äldreomsorgen. Rapport från ett följeforskningsprojekt
URL: Länk
HSLF-FS 2022: 39, Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om våld i nära relationer
URL: Länk
Teamarbete och förbättringskunskap, Två kärnkompetenser för god och säker vård. Rev. 2017
URL: Länk
Våld i nära relationer: Handbok för socialtjänsten, hälso- och sjukvården och tandvården (Komplement till HSLF-FS 2022:39)
URL: Länk
Referenslitteratur
Kvalitetsutveckling inom omvårdnad: sjuksköterskans professionella ansvar
ISBN: 9789144162164
Övrigt
Tillkommer artiklar, rapporter samt relevanta styrdokument (cirka 150 s.)
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper och färdigheter om sjuksköterskans ledarskap och plats i organisationen utifrån ett professionellt, vårdpedagogiskt och systemteoretiskt perspektiv samt med särskild inriktning på samverkan i team, säker vård och förbättringsarbete. Vidare ska studenten öka sin kompetens samt kunna värdera informatik och digitala verktyg som hjälpmedel i nutida ledarskapsarbete och inför framtida krav och utmaningar.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. självständigt identifiera och analysera ledarskapsproblem, konflikter samt hot och våld i olika former av relationer, och deras innebörd för sjuksköterskans professionella yrkesutövning
2. redogöra för och diskutera samverkan i team samt interprofessionell kommunikation med fokus på vårdpedagogiska aspekter
3. självständigt identifiera problemområden i behov av utveckling och utifrån förbättringskunskap, och ur ett vårdpedagogiskt och systemteoretiskt perspektiv planera för säker vård
4. planera genomförande av och värdera utbildningsinsatser med hjälp av digitala verktyg och befintliga digitala utbildningsmaterial
5. tillämpa teoretiska kunskaper och färdigheter i S-HLR inkluderande reflektion över eget och andras lärande i team samt gruppsamverkan
Innehåll
Sjuksköterskans ledarskap och placering i organisationen
Ledarskap och vårdpedagogiskt arbete nu och i framtiden
Ledarskapets komplexitet utifrån ett systemteoretiskt perspektiv
Samverkan i team
Interprofessionell kommunikation
Förbättringskunskap och förbättringsarbete för säker vård
Digitala verktyg i ledarskapsarbete
S-HLR med fokus på samarbete i team
Särskild behörighet
Godkänd på samtliga kurser från år 1 och följande godkända kurser från år 2, lästa på sjuksköterskeprogrammet vid Mälardalens högskola eller motsvarande: Vårdprocessen, dokumentation och kulturell kompetens 7,5 hp, Vetenskaplig teori och metod 2, 7,5 hp, Vårdande samtal och bemötande, 5 hp, Sjuksköterskan som pedagog och ledare, 5 hp, Professionsblock 2 med inriktning psykisk ohälsa, 7,5 hp och Professionsblock 2 med inriktning somatisk vård, 7,5 hp.
Examination
SEM1 Seminarium, 1.5 hp, Lärandemål 1 och 4. Betyg Underkänd eller Godkänd
INL1 Inlämningsuppgift, 2.5 hp, Lärandemål 1 och 2. Betyg Underkänd, Godkänd eller Väl Godkänd
VIL1 Verksamhetsintegrerat lärande, 1.0 hp, Lärandemål 3 och 4. Betyg Underkänd eller Godkänd
VIL2 Verksamhetsintegrerat lärande, 0.5 hp, Lärandemål 2 och 5. Betyg Underkänd eller Godkänd
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på INL1 och G på SEM1, VIL1 och VIL2. För närmare anvisningar se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter kursplanen VAA205