Kursplan - Pedagogik 31-60 - Arbetsliv, lärande och förändring
Omfattning
30.0 hp
Kurskod
PEA107
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Pedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2021-12-14
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Delkurs 1
Contemporary theories of learning: learning theorists ... in their own words
ISBN: 9780415473439
Böcker
Delkurs 2
Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
ISBN: 9789144109145
Statistisk verktygslåda 0: att förstå och förändra världen med siffror
ISBN: 9789144140902
Böcker
Delkurs 3
Meningsskapande och delaktighet: om vår tids socialpedagogik
ISBN: 978-91-7173-266-8
Det mångkulturella samhället och erkännandets politik
ISBN: 91-7173-108-3 ; 190:00
Böcker
Delkurs 4
The healthy workplace: how to improve the well-being of your employees--and boost your company's bottom line
ISBN: 0-8144-3743-5
Kompendier
Delkurs 1
Kunskap och människans redskap: teknik och lärande
Finns i Canvas [s 161-178]
ISBN: 9789144048321
Artiklar
Delkurs 1
Artiklar i PDF format kommer att läggas ut på lärplattform.
Motives, commitment and student identity in higher education experiences of non-traditional students in Sweden. Studies in the education of Adults Vol. 45, No. 2, Autumn
Artiklar
Delkurs 3
Artiklar i PDF format kommer att läggas ut på lärplattform.
Referenslitteratur
Hela blocket, PEA081
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
ISBN: 9789144068879
AFS 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö. Arbetsmiljöverkets författningssamling
The structural transformation of the public sphere: an inquiry into a category of bourgeois society
URL: https://www.bokus.com/bok/9780745610771/the-structural-transformation-of-the-public-sphere/
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper från centrala pedagogiska forskningsfält med inriktning mot mångfald, vuxnas lärande och arbetsliv. Studenten ska också förvärva kunskaper om vetenskaplig forskning i pedagogik, tillämpa olika forskningsmetoder samt förstå metodernas betydelse för det vetenskapliga arbetet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
Delkurs 1, Pedagogiska förändringsprocesser
1. visa kunskap om centrala teorier inom forskningsfältet vuxenpedagogik
2. visa förmåga att tillämpa vuxenpedagogiska teorier i förhållande till förändringsprocesser
3. visa förståelse för olika miljöers betydelse för lärande
Delkurs 2, Vetenskapsteori och metod 2
4. visa kunskap om forskningsansatser och metodval
5. visa förmåga att utifrån olika metoder samla och bearbeta empiriskt material
6. visa förståelse för vetenskapliga forskningsprocesser och forskningsetiska förhållningssätt
Delkurs 3, Pedagogik och mångfald
7. visa kunskap om grundläggande diskurser kring mångfald och olikhet i relation till nutida samhällsutveckling
8. visa förmåga att planera och genomföra en analys utifrån ett mångfaldsperspektiv
9. visa förståelse för hur individens erfarenheter av samhällets institutioner påverkar individens handlingsutrymme och möjligheter.
Delkurs 4, Pedagogiska processer i arbetslivet
10. visa kunskap om organisationer och förändringar, utifrån teoretiska perspektiv
11. visa förmåga att planera och genomföra organisationsanalyser
12. visa förståelse för relationen mellan förändring i organisationer, lärande och arbetsmiljö
Innehåll
Delkurs 1, Pedagogiska förändringsprocesser
- Teorier om vuxnas lärande
- Villkor för lärande i olika miljöer och sammanhang
- Lärande och förändring på individ- och samhällsnivå
Delkurs 2, Vetenskapsteori och metod 2
- Vetenskapsfilosofiska traditioner
- Tillämpning av metodansatser
- Forskningsprocessen
- Forskningsetik
- Planering av ett mindre vetenskapligt arbete
Delkurs 3, Pedagogik och mångfald
- Diskurser om mångfald och bemötande
- Marginaliserings- och exkluderingspraktiker i samhällets institutioner
Delkurs 4, Pedagogiska processer i arbetslivet
- Teoretiska perspektiv på organisationer och förändring
- Relationen mellan lärande och hälsa vid organisationsförändringar
Särskild behörighet
Pedagogik 1-30, varav 22,5 hp avklarade senast vid kursstart, vari ingår vetenskapsteori och metod 7,5 hp, eller motsvarande.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 7,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 4,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 4 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
INL3, inlämningsuppgift, 4 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 7 och 9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
INL4, inlämningsuppgift, 4,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 10 och 12, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
PRO1, projektrapport, 3 hp, avseende lärandemål 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRO2, projektrapport, 1 hp, avseende lärandemål 7 och 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRO3, projektrapport, 3 hp, avseende lärandemål 10-12, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 2,5 hp, aktivt deltagande under seminarium avseende lärandemål 7-9, Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget VG på kursen krävs VG på minst tre examinationsmoment.
Under kursen förekommer moment med obligatorisk närvaro, för ytterligare information se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala