Kursplan - Sjuksköterskan som pedagog och ledare
Omfattning
5.0 hp
Kurskod
VAA207
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-01-22
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Vårdpedagogiska utmaningar
Vårdpedagogik - en introduktion Sid 34-45 Genus- och mångfaldsperspektiv i hälso- och sjukvården Sid 156 - 185 Delaktighet och lärande i vårdarbete Sid 228 - 247 Lärande team i vård och omsorg Sid 186 - 208
ISBN: 978-91-47-08470-8
Omvårdnadens grunder: Ansvar och utveckling
Ledarskap och organisering av omvårdnadsarbete. Kap. 8, Sid 205 - 227 eHälsa som stöd i omvårdnadsarbetet Kap. 15, Sid. 379 - 398
ISBN: 9789144123172
Omvårdnadsorienterad kommunikation: personorientering, samarbete och etik
s. 193-236, 237-266, 267-290, 291-312, 419-440
ISBN: 9789144123868
Den lärande patienten
Patienten gör inte som vi vill. Kap. 1, s 15-38. Institutionella språk o samtal om hälsa. Kap 2, s 39 - 61. Lärande som förändrat deltagande. Kap. 3, s 63 - 86. Som patienten ser det Kap 4, s 87-113. Patientcentrering o dess risker. Kap. 6, s 171-218
ISBN: 978-91-44-04790-4
Sjuksköterskans kärnkompetenser
Kapitel 8. Teamarbete. Sid 139-158 Kapitel 14. Informatik och eHälsa. Sid 289-340
ISBN: 9789147128020
Hälso- och sjukvårdsrätt: en introduktion för professionsutbildningar
ISBN: 9789147126989
Svensk sjuksköterskeförenings strategi för arbete med eHälsa
URL: Länk
Webbadresser
Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska (reviderad 2023)
URL: Länk
Övrigt
To take responsibility or to be an onlooker. Nursing students´experiences of two models of supervison.
Tillkommer relevanta författningar samt artiklar (cirka 20 s.)
-
Böcker
Vårdpedagogiska utmaningar
Vårdpedagogik - en introduktion Sid 34-45 Genus- och mångfaldsperspektiv i hälso- och sjukvården Sid 156 - 185 Delaktighet och lärande i vårdarbete Sid 228 - 247 Lärande team i vård och omsorg Sid 186 - 208
ISBN: 978-91-47-08470-8
Omvårdnadens grunder: Ansvar och utveckling
Ledarskap och organisering av omvårdnadsarbete. Kap. 8, Sid 205 - 227 eHälsa som stöd i omvårdnadsarbetet Kap. 15, Sid. 379 - 398
ISBN: 9789144123172
Omvårdnadsorienterad kommunikation: personorientering, samarbete och etik
s. 193-236, 237-266, 267-290, 291-312, 419-440
ISBN: 9789144123868
Den lärande patienten
Patienten gör inte som vi vill. Kap. 1, s 15-38. Institutionella språk o samtal om hälsa. Kap 2, s 39 - 61. Lärande som förändrat deltagande. Kap. 3, s 63 - 86. Som patienten ser det Kap 4, s 87-113. Patientcentrering o dess risker. Kap. 6, s 171-218
ISBN: 978-91-44-04790-4
Sjuksköterskans kärnkompetenser
Kapitel 8. Teamarbete. Sid 139-158 Kapitel 14. Informatik och eHälsa. Sid 289-340
ISBN: 9789147128020
Hälso- och sjukvårdsrätt: en introduktion för professionsutbildningar
ISBN: 9789147126989
Svensk sjuksköterskeförenings strategi för arbete med eHälsa
URL: Länk
Webbadresser
Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska (reviderad 2023)
URL: Länk
Övrigt
To take responsibility or to be an onlooker. Nursing students´experiences of two models of supervison.
Tillkommer relevanta författningar samt artiklar (cirka 20 s.)
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper och färdigheter om sjuksköterskans ledarskap, vårdpedagogiska funktion samt yrkesansvar i vårdande sammanhang.
Lärandemål
1. Redogöra för och diskutera sjuksköterskans ledarskap, vårdpedagogiska funktion och yrkesansvar samt dess betydelse i vårdarbete
2. Argumentera för pedagogiska förutsättningar för sjuksköterskans samtal och möten med patienter, närstående, medarbetare och studenter samt visa förmåga att välja och tillämpa för situationen relevanta strategier
3. Redogöra för och diskutera fysiska och digitala samtal och möten i sjuksköterskans ledarskap och pedagogiska arbete
Innehåll
Sjuksköterskans ledarskap och medarbetarskap
Sjuksköterskans yrkesansvar; författningar och styrmedel
Att utveckla det egna ledarskapet som sjuksköterska
Sjuksköterskans vårdpedagogiska funktion
Samverkan och lärande i grupper och team
Samtal och möten i komplexa vårdpedagogiska och ledande sammanhang
Hjälpmedel och verktyg för fysiska och digitala möten
Särskild behörighet
Godkänd på samtliga kurser från år 1 på sjuksköterskeprogrammet vid Mälardalens högskola eller motsvarande.
Examination
INL1 Inlämningsuppgift, 3,5 hp, avseende lärandemål 1 och 3. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
VIL1 Verksamhetsintegrerat lärande, 1,5 hp, övningar avseende lärandemål 2. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl godkänt på kursen krävs VG på INL och G på VIL. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter kursplanen VAA204.