Kursplan - Forskningsdesign och metod
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
INO332
Giltig från
Vårtermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2017-01-31
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Qualitative Research: a guide to design and implementation / Sharan B. Merriam and Elizabeth J. Tisdell
ISBN: 9781119003618
Artiklar
Using thematic analysis in psychology
77-101
Problematiska problem? Om den vetenskapliga problemställningens plats i undervisning och forskning.
Seeking Qualitative Rigor in Inductive Research: Notes on the Gioia Methodology
15-31
Three approaches to qualitative content analysis
1277-1288.
Att bedöma och uppnå kvalitet i interaktiv forskning
Det finns inga kvalitativa metoder och inga kvantitativa heller för den delen
Syfte
Efter genomgången kurs förväntas studenten visa förståelse för innovationsteknik som vetenskaplig disciplin vilket inbegriper en förmåga att beskriva teoretiska och metodologiska aspekter av relevans för vetenskapligt arbete. Studenten skall också på ett fördjupat sätt kunna diskutera de olika stegen i forskningsprocessen och hur en vald metodansats samt datainsamlingsmetod påverkar vilken kunskap som är möjlig att erhålla om det undersökta fenomenet/objektet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. tillämpa adekvata metodologiska angreppssätt inom huvudområdet innovationsteknik för att identifiera, formulera och lösa problem
2. argumentera för utformandet av forskningsfrågor, valet av teoretiskt perspektiv och valet av metod i forsknings- och utvecklingsarbete
3. självständigt analysera ett empiriskt material med hjälp av teoretiska verktyg och kritiskt diskutera och argumentera för resultatet
4. identifiera och argumentera för olika metoders och teknikers möjligheter respektive begränsningar
5. beskriva, diskutera och bedömma vetenskapliga, ekonomiska, samhälleliga och etiska ställningstaganden i forsknings- och utvecklingsarbete
Innehåll
I kursen behandlas olika metodologiska angreppssätt med relevans för huvudområdet innovationsteknik. Under kursen får studenterna möjlighet att arbeta fram en forskningsdesign samt utveckla kunskaper om metoder för insamling och analys av empiriskt material. I kursen hanteras även forskningsetiska ställningstaganden och studenterna resonerar kring det egna arbetets etiska implikationer, där såväl vetenskapliga, ekonomiska, samhälleliga som etiska ställningstaganden i forsknings- och utvecklingsarbete diskuteras. Kursen ger förberedelse inför ett självständigt arbete av vetenskapligt karaktär. Studenterna tränar på att genomföra analysarbete av empiriskt material i grupp, samt får själva utforma en forskningsdesign för kommande examensarbete.
Särskild behörighet
60 hp innovationsteknik samt 7,5 hp vetenskaplig metod.
Examination
Seminarium (SEM1), 3 hp, (examinerar lärandemål 2-5), Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL1), 4,5 hp, (examinerar lärandemål 1-5), Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala