Kursplan - Examensarbete inom reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
VAE261
Giltig från
Vårtermin 2022
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1E (Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen)
Huvudområde(n)
Reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-01-22
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap
ISBN: 9789144161389
Forskningsprocessen: kvalitativa och kvantitativa perspektiv
ISBN: 9789147140312
Webbadresser
God forskningssed
URL: Länk
Referenslitteratur
Statistisk verktygslåda 1: samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder
ISBN: 9789130050727
Att göra systematiska litteraturstudier: värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning
ISBN: 9789127146549
Dags för uppsats: vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
ISBN: 9789144151663
Theories and perspectives for midwifery: a Nordic view
ISBN: 9789144143194
Nursing Research: generating and assessing evidence for nursing practice
ISBN: 9781975154141
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig ytterligare fördjupade kunskaper inom reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa samt fördjupa och tillämpa sina kunskaper i vetenskapsteori, vetenskaplig metodik och forskningsetik genom ett självständigt examensarbete. Studenten ska också utveckla sin förmåga att skriftligt och muntligt kommunicera om genomförande och resultat i examensarbeten.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 identifiera och avgränsa ett problemområde med inriktning mot reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa och formulera ett syfte i relation till detta
2 systematiskt söka, analysera, värdera och problematisera tidigare forskning relaterat till valt problemområde
3 beskriva, motivera och tillämpa relevant teoretiskt perspektiv
4 beskriva, motivera och tillämpa lämplig design och vetenskapliga metoder för insamling och analys av data
5 beskriva, tillämpa och reflektera över forskningsetiska principer, värdera risk och nytta med examensarbetet samt diskutera förekommande forskningsetiska utmaningar
6 presentera resultatet samt värdera och diskutera det i relation till teoretiskt perspektiv samt tidigare forskning
7 värdera resultatet i relation till såväl samhällsrelevans som den egna professionen
8 identifiera ytterligare behov av kunskaps- och kvalitetsutveckling relaterat till valt problemområde
9 värdera och diskutera genomförande i relation till kvalitetskriterier för vald metod
10 kritiskt granska och värdera examensarbeten samt muntligt argumentera för sina val och ställningstaganden i det egna arbetet
11 tillämpa ett akademiskt skrivande och vedertagna krav på formalia samt god språkhantering
12 visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används
Innehåll
Självständigt examensarbete under handledning
Forskningsprocessen
Vetenskaplig teori och metod
Forskningsetiska överväganden
Opponentskap
Respondentskap
Särskild behörighet
Vetenskaplig teori och metod, 7,5 hp och Barnmorskans profession samt reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa i ett folkhälsoperspektiv 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
EXA1 Examensarbete 15 hp, skriftligt examensarbete med muntlig presentation samt opponentskap, Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter kursplanen VAE166.