Kursplan - Specialistsjuksköterskans kärnkompetenser inom psykiatrisk omvårdnad
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE258
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-01-22
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Personcentrering inom hälso- och sjukvård: från filosofi till praktik
(kapitel 5 och 15)
ISBN: 9789147129676
Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad
(S.43-80. 411-438, 475-482 + valda delar utifrån eget metodval. Kan ersättas med Polit & Beck 2021)
ISBN: 978-91-44-11328-9
Att leda i förändring: ledarskap, appreciative inquiry och samskapandets kraft
(Aktuella kapitel från boken kommer att läggas ut på Canvas.)
ISBN: 9789152735398
Nursing Research: generating and assessing evidence for nursing practice
(Valda delar. Kan ersättas med Henricson 2017)
ISBN: 9781975154141
Vårdande vid psykisk ohälsa - - på avancerad nivå
(S.569-671)
ISBN: 9789144123684
God forskningssed
ISBN: 978-91-7307-352-3
Psychiatric and mental health nursing: the craft of caring
(Kapitel 5-6 och 75-76)
ISBN: 9780340947630
Artiklar
Nursings research problem: A call to action
URL: Länk
Evaluating the effectiveness of mental health nursing interventions
URL: Länk
Basics of Participatory Research: Action Please
URL: Länk
Webbadresser
Kompetensbeskrivning sjuksköterska med specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot psykiatrisk vård
URL: Länk
Referenslitteratur
Omvårdnadsteori som referensram: i forskning och utveckling
ISBN: 978-91-47-10550-2
Övrigt
Flertalet boktitlar återkommer i övriga kurser i specialistsjuksköterskeutbildningen med inriktning mot psykiatrisk vård. Det tillkommer ytterligare artiklar efter anvisning av lärare.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig ytterligare fördjupade och breddade kunskaper samt utveckla färdigheter och förmågor som är relaterade till specialistsjuksköterskans kärnkompetenser inom psykiatrisk omvårdnad.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 i samarbete med andra planera utveckling och utvärdering av evidensbaserad, personcentrerad och säker psykiatrisk omvårdnad
2 identifiera och diskutera grupprocesser och hur de kan hanteras i samband med team- och utvecklingsarbete
3 reflektera över sin egen roll och utveckling som ledare av personcentrerad och återhämtningsinriktad psykiatrisk omvårdnad
4 diskutera möjligheter och utmaningar med informations- och kommunikationsteknologi
5 identifiera, beskriva och problematisera ett kliniskt utvecklingsområde inom specialistområdet samt utforma en projektplan inom detta område
6 reflektera över etiska utmaningar i samband med forskning-, utvecklings- och förändringsarbete
7 kritiskt granska PM/projektplaner och kunna framföra förslag till hur dessa kan göras tydligare och/eller utvecklas
Innehåll
Sjuksköterskan som forskningskonsument, ledare och utvecklare av omvårdnad
Personcentrerad vård
Evidensbaserad vård
Samverkan i team
Säker vård
Informations- och kommunikationsteknologi
Metoder för forsknings- och utvecklingsarbete
Brukarmedverkan
Grupprocesser
Vårdkultur
Värdegrund och etik
Särskild behörighet
Svensk legitimation som sjuksköterska, sjuksköterskeexamen enligt 1993 års studieordning och kandidatexamen i vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. Dessutom krävs minst 12 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid som sjuksköterska.
Examination
GRU1 Gruppuppgift 2,5 hp, avser lärandemål 1-2. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1 Inlämningsuppgift, 0,5 hp. PPU-dokument, avser lärandemål 3. Betyg Underkänd (U), eller Godkänd (G).
SEM1 seminarium 1,5 hp. Avser lärandemål 4. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PM01 skriftligt PM samt PM-opposition, 3 hp, avser lärandemål -7. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på PM01 samt G på GRU1, INL1 och SEM1.
För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE216