Kursplan - Hållbart arbetsliv, ledarskap och hälsa
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
FHA083
Giltig från
Vårtermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-01-25
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Nya sätt att organisera arbete betydelsen för arbetsmiljö och hälsa
URL: Länk
Den orättvisa hälsan: om socioekonomiska skillnader i hälsa och livslängd
ISBN: 9789147113545
Leder regler och inspektioner till en bättre arbetsmiljö? Om effekter av och förutsättningar för arbetsmiljöreglering
URL: Länk
Kvinnors och mäns arbetsvillkor: betydelsen av organisatoriska faktorer och psykosocial arbetsmiljö för arbets- och hälsorelaterade utfall
Ledarskap för hälsa och välbefinnande
ISBN: 9789198596137
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Organisationshälsa: om hållbart arbetsliv, förändringsarbete och det hälsofrämjande perspektivet
ISBN: 9789144157788
Övrigt
AFS 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö. Arbetsmiljöverkets författningssamling
AFS 2001:1, Systematiskt arbetsmiljöarbete
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig kunskaper om teorier, modeller och regelsystem med betydelse för hållbart arbetsliv och hälsa. Vidare syftar kursen till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om ledarskap och dess betydelse för hälsa.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 redogöra för och tillämpa begrepp, modeller och teorier inom områdena fysisk, social och organisatorisk arbetsmiljö, arbetsorganisation, ledarskap och hälsofrämjande arbete
2 identifiera och beskriva faktorer och etiska aspekter som har betydelse för hållbart arbetsliv och hälsa i arbetslivet
3 tillämpa olika förklaringsmodeller om ojämlikhet i hälsa utifrån ett arbetslivsperspektiv
4 redogöra för och diskutera tillämpningen av arbetsmiljöregler
5 använda metoder för att kartlägga och analysera arbetsförhållanden och hälsa på arbetsplatser
6 utforma och kritiskt granska insatser avsedda att främja hälsa, förebygga ohälsa och bidra till hållbara arbetsplatser
7 reflektera kring hur förändringar i arbetslivet påverkar arbetsvillkor och hälsa för olika grupper
8 diskutera ledarskap och organisatoriska faktorers betydelse för hållbart arbetsliv och hälsa
Innehåll
Fysiska, sociala och organisatoriska faktorers betydelse för hållbart arbetsliv och hälsa
Praktiskt folkhälsoarbete på arbetsplatser
Arbetsvillkor och hälsa för olika grupper i samhället
Ledarskap - samband mellan ledarskap, hälsa och hållbart arbetsliv
Orsaker till och hälsoeffekter av anställningstrygghet och arbetslöshet
Arbetsmiljöregler - lagstiftning, föreskrifter och arbetsmiljöarbetets utveckling
Sjukskrivning, rehabilitering och återgång i arbete
Metoder och verktyg för att kartlägga arbetsförhållanden och hälsa på arbetsplatser
Särskild behörighet
45 hp folkhälsovetenskap varav 15 hp Grundläggande folkhälsovetenskap eller motsvarande.
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 5 hp, betyg Underkänd (U) och Godkänd (G).
HEM1, Hemtentamen, 5 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG).
INL1, Inlämningsuppgift, 3,5 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, betyg Underkänd (U) och Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på HEM1 och G på GRU1, INL1 och SEM1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter FHA204