Kursplan - Social hållbarhet - jämlikhet, mångfald och inkludering
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
FHA080
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2021-01-25
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Personsäkerhet: teori och praktik
Sid 7-79, 157-177, 263-269
ISBN: 978-91-7383-620-3
Från nuläge till önskvärt läge: En förstudie om Enköpings kommuns arbete med social hållbarhet
URL: Länk
Den orättvisa hälsan: om socioekonomiska skillnader i hälsa och livslängd
ISBN: 9789147113545
Folkhälsan i Sverige 2024: ökar eller minskar ojämlikheten?
URL: Länk
Folkhälsoarbetet i Sverige _ en nationell kartläggning av kommuners, regioners och länsstyrelsens folkhälsoarbete 2022-2023
URL: Länk
Organisera för hållbar utveckling
Kap 2-5
ISBN: 9789152505786
Artiklar
Stödjande miljöer för hälsa - ett strategiskt begrepp för det hälsofrämjande arbetet
URL: Länk
Webbadresser
Om folkhälsa och folkhälsoarbete
URL: Länk
Transforming our world: the 2030 Agenda for sustainable development : A/RES/70/1
Referenslitteratur
Utvärdering - mer än metod: tankar och synsätt i utvärderingsforskning : en översikt
ISBN: 91-7099-820-5 ; 156:00
URL: Fulltext
Health promotion glossary of terms 2021
URL: Länk
Övrigt
Mer litteratur (t.ex. artiklar, webbkällor eller text från bokkapitel) på max 200 sidor kan komma att läggas till. Ytterligare information kommer att ges under kursstarten och på Canvas.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig kunskaper i att planera och genomföra samhällsinriktat arbete för social hållbarhet med fokus på jämlikhet, mångfald och inkludering.
Vidare syftar kursen till att studenten ska skaffa sig kunskaper och färdigheter i att tillämpa ett kritiskt förhållningssätt med fokus på individens och samhällets roll för en hållbar utveckling.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 redogöra för begreppen social hållbarhet, jämlikhet, mångfald och inkludering
2 redogöra för organisation och styrning av offentliga sektorers arbete med jämlikhet, mångfald och inkludering
3 genomföra en samhällsanalys inom problemområdet
4 identifiera och värdera relevanta strategier för social hållbarhet
5 planera för ett samhällsinriktat åtgärdsprogram för jämlikhet, mångfald och inkludering
6 diskutera olika perspektiv, ansvar och konsekvenser av samhällsinriktat arbete för social hållbarhet på individ- och gruppnivå
7 skriftlig och muntligt presentera och diskutera en för ämnet relevant problemställning
Innehåll
Demokrati, makt och delaktighet
Mänskliga rättigheter
Mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer
Nationella och internationella styrdokument
Policyprocesser i en hälsoinriktad samhällspolitik
Strategier för jämlikhet, mångfald och inkludering
Segregation
Politik för social hållbarhet i hållbar utveckling på individ, grupp och samhällsnivå
Aktörer från olika samhällsnivåer och samhällssektorer
Olika målgrupper och arenor
Samhällsanalys
Källkritik
Etiska aspekter i socialt hållbarhetsarbete
Teorier för social hållbarhet med fokus på jämlikhet, mångfald och inkludering
Modeller för planering av arbete mot social hållbarhet med fokus på jämlikhet, mångfald och inkludering
Särskild behörighet
45 hp folkhälsovetenskap varav 7,5 hp Grundläggande folkhälsovetenskap, 7,5 hp Vetenskapliga metoder 1, 7,5 hp Livsstil och hälsopsykologi och 7,5 hp Hållbar utveckling eller motsvarande.
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 7,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 2,5 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN1, Salstentamen, 5 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på SEM1 och TEN1 och G på GRU1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala