Kursplan - Organisationskultur och ledning
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PSA901
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Arbetslivsvetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2020-06-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Salutogent ledarskap: för hälsosam framgång : vägen mot tillit, mening och känsla av sammanhang
ISBN: 9789198033939
Att leda i förändring: ledarskap, appreciative inquiry och samskapandets kraft
ISBN: 9789152735398
Chef med känsla och förnuft: om professionalism och etik i ledarskapet
ISBN: 978-91-27-81842-2
Neuroscience for Organizational Change: An Evidence-based Practical Guide to Managing Change
ISBN: 9780749493189 (hft.)
Interkulturell medvetenhet: med kunskap, självkännedom, acceptans, nyfikenhet och välvilja
ISBN: 9789127823648
Dialogkompetens för utveckling i arbetsliv och samhälle
ISBN: 9789144161358
Kompendier
Taking charge of organizational conflict: a guide to managing anger and confrontation
Kopierat kapitel kommer att finnas på canvas.
ISBN: 1-932181-11-3 (hft.)
Artiklar
Engagement in dialogue
Listening, Hearing and Speaking: Brief Thoughts on the Relationship to Dialogue
Kommer att finnas på canvas.
Creating Appreciative Learning Cultures
24(2), 36-49. Kommer att finnas på canvas.
generative Metaphor Intervention: A New Approach for working with systems Divided by conflict and caught in Defensive Perception
Kultur och värdegrundsarbete ur ett tillitsperspektiv. Rapport 05 Tillitsdelegationen
Kommer att finnas på canvas
Styra med tillit. Forskning och praktik
Kommer att finnas på canvas
Changing organizational culture through clear leadership
Generative process, generative outcome: The transformational potential of appreciative inquiry, in D.L. Cooperrider, D.P. Zandee, L.N. Godwin, M. Avital & B. Boland (eds.) Organizational Generativity: The Appreciative Inquiry Summit and a Scholarship of Transformation
pp.89-113. Kommer att finnas på canvas
The Appreciative Inquiry model
Kommer att finnas på canvas.
The Dialogic Mindset: Leading Emergent Change in a Complex World
Transforming leadership
Kommer att finnas på canvas.
Att leda mångkulturella grupper inom äldreomsorgen I Sundsvall. Ledarskap och integration från ett kommunikativt perspektiv
Kommer att finnas på canvas
Hållbart och hälsofrämjande ledarskap i vardag och förändring
Kommer att finnas på canvas
ISBN: 9789163912139
Att leda mångkulturella grupper inom äldreomsorg i Sundsvall: Ledarskap och integration från ett kommunikativt perspektiv
Kommer att finnas på canvas.
URL: Länk
URL: Länk
URL: Länk
The wisdom of teams: Creating the high-performance organization
Cultivating Dialogue: From Fragmentation to Relationality in Conflict
The effects of authentic leadership, six areas of worklife, and occupational coping self-efficacy on new graduate nurses’ burnout and mental health: A cross-sectional study
Kommer att finnas på canvas.
Self-efficacy at work. Social emotional and cognitive dimensions
Sidorna 18 - 40. Kommer att finnas på canvas.
URL: Länk
Changing the language of change: how new contexts and concepts are challenging the ways we think and talk about organizational change
Kommer att finnas på canvas
The concept of collaborative health
URL: Länk
Authentic Leadership: Development and Validation of a Theory-Based Measure
Valda delar kommer att finnas på canvas.
URL: Länk
Corrosion of trust: violation of psychological contracts as a reason for turnover amongst social workers
Kommer att finnas på canvas
Job Resources to Promote Feelings of Pride in the Organization: The Role of Social Identification
Kommer att finnas på canvas
Illusions of Team Working in Health Care
Postmodern challenges to Organizational Development
Kommer att finnas på canvas
Med tillit växer handlingsutrymmet – tillitsbaserad styrning och ledning av välfärdssektorn
Kommer att finnas på canvas
Visa vägen i vården. Ledarskap för stärkt utvecklingskraft
Kommer att finnas på canvas
Referenslitteratur
Gränser i omsorgsarbetet. En studie om arbetets innehåll, villkor och kvalitet
Att leda mångkulturella grupper inom äldreomsorg i Sundsvall Ledarskap och integration från ett kommunikativt perspektiv
Ledarskap i äldreomsorgen: Att leda integrerat värdeskapande i en röra av värden och förutsättningar
Relationsinriktat ledarskap och psykologiska kontrakt
ISBN: 9789147113248
Empowerment through reflection: a guide for practitioners and healthcare teams
ISBN: 9781856424189
An appreciative Inquiry into leadership sensemaking and possibilities. A story of values in action
Valda delar kommer att rekommenderas och finnas på Canvas
Syfte
Kursen syftar till att de studerande ska vidareutveckla tidigare kunskap om ledarskap och dess betydelse inom vård och omsorg. Särskilt fokus är på samtalets betydelse, organisationskultur och förändringsledning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- beskriva och förklara samtalets och kommunikationens betydelse som ledningsverktyg i arbetet som chef och ledare
- identifiera och redogöra för faktorer som har betydelse för organisationskultur och gruppdynamik
- tillämpa kunskap om ledarskapets och medarbetarskapets betydelse för att främja god organisationskultur och gruppdynamik i den egna organisationen
- tillämpa aktuell forskning och teori om förändringsledning och illustrera och värdera denna genom praktiska exempel
Innehåll
Samtal och möten som ledningsverktyg
Psykologiska kontrakt
Leda grupper och team, gruppdynamik
Leda i mångfald
Organisationskultur och ledning
Förändringsledning
Särskild behörighet
Att arbeta som chef och ledare inom vård och omsorg i offentlig verksamhet.
Examination
OBN1, Obligatorisk närvaro (80%) 0,5 hp. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
GRU1, Gruppuppgift, 2,5 hp avseende lärandemål 1,3,4. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
INL1, Inlämningsuppgift, 4,5 hp, avseende lärandemål 1,2,3,4. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala
Skriv ut kursplan