Kursplan - Organisationskultur och ledning
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PSA901
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Arbetslivsvetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2020-06-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att de studerande ska vidareutveckla tidigare kunskap om ledarskap och dess betydelse inom vård och omsorg. Särskilt fokus är på samtalets betydelse, organisationskultur och förändringsledning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
1. beskriva och förklara samtalets och kommunikationens betydelse som ledningsverktyg i arbetet som chef och ledare
2. identifiera och redogöra för faktorer som har betydelse för organisationskultur och gruppdynamik
3. tillämpa kunskap om ledarskapets och medarbetarskapets betydelse för att främja god organisationskultur och gruppdynamik i den egna organisationen
4. tillämpa aktuell forskning och teori om förändringsledning och illustrera och värdera denna genom praktiska exempel
Innehåll
Samtal och möten som ledningsverktyg
Psykologiska kontrakt
Leda grupper och team, gruppdynamik
Leda i mångfald
Organisationskultur och ledning
Förändringsledning
Särskild behörighet
Att arbeta som chef och ledare inom vård och omsorg i offentlig verksamhet.
Examination
OBN1, Obligatorisk närvaro (80%) 0,5 hp. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
GRU1, Gruppuppgift, 2,5 hp avseende lärandemål 1,3,4. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
INL1, Inlämningsuppgift, 4,5 hp, avseende lärandemål 1,2,3,4. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala