Kursplan - Professionsblock 3 med inriktning äldrevård
Omfattning
9.0 hp
Kurskod
VAE251
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2020-06-25
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Pedagogik för sjuksköterskor: pedagogiska perspektiv och handledning i VFU
ISBN: 9789144151052
Artiklar
Nurses in municipal care of the elderly act as pharmacovigilant intermediaries: a qualitative study of medication management
Webbadresser
FASS för vårdpersonal
URL: Länk
HSLF-FS 2017:37 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ordination och hantering av läkemedel i hälso- och sjukvården
URL: Länk
Indikatorer för god läkemedelsterapi hos äldre
URL: Länk
Janusinfo
URL: Länk
Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska
URL: Länk
Nationell strategi om våld mot äldre personer inom vård och omsorg
URL: Länk
Nationellt kunskapsstöd för god palliativ vård i livets slutskede: vägledning, rekommendationer och indikatorer: stöd för styrning och ledning
URL: Länk
Palliativ vård- förtydligande och konkretisering av begrepp
URL: Länk
Palliativ vård - Nationellt vårdprogram
URL: Länk
Patientsäkerhetslagen
URL: Länk
Rapportera misstänkta biverkningar
URL: Länk
SOSFS 1997:14. Delegering av arbetsuppgifter inom hälso- och sjukvård och tandvård
URL: Länk
SOSFS 2011:5. Lex Sarah
URL: Länk
VÅLD MOT ÄLDRE KVINNOR- En forsknings- och kunskapsöversikt
URL: Länk
Referenslitteratur
De 6 S:n: en modell för personcentrerad palliativ vård
ISBN: 9789144151601
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig utökade ämnesintegrerade kunskaper och färdigheter inom sjuksköterskans ansvarsområden i äldrevård på individ- och samhällsnivå. Kursen syftar även till att studenten ska utöka sin självkännedom och förmåga att inta ett professionellt, etiskt förhållningssätt och en helhetssyn på den äldre patienten.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. självständigt och i samverkan med den äldre patienten, närstående och annan vårdgivare tillämpa omvårdnadsprocessen baserad på evidens och styrdokument
2. tillämpa omvårdnadsdokumentation inom äldrevård utifrån styrdokument
3. identifiera och analysera etiska problem utifrån helhetssyn på den äldre patienten, i förhållande till den äldre patientens rättigheter, vård på lika villkor och maktstrukturer
4. reflektera kring innebörden av palliativ vård samt identifiera, bedöma och åtgärda vårdbehov i livets slut
5. planera, leda och fördela omvårdnadsarbete i arbetsgrupper och team och värdera förutsättningar för sjuksköterskans ledarskap och medverkan i kvalitets- och förbättringsarbete utifrån styrdokument
6. visa självkännedom och professionellt förhållningssätt gentemot den äldre patienten, närstående och vårdpersonal samt visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla egen och andras kompetens
7. observera och registrera såväl effekter som eventuella bieffekter av givna läkemedel hos den äldre patienten samt medverka till att förebygga läkemedelsrelaterade problem
8. identifiera förutsättningar för hälsofrämjande arbete och reflektera kring och ge förslag på utvecklingsmöjligheter för hälsofrämjande arbete inom äldrevård
Innehåll
Kursen omfattar 8,0 hp verksamhetsförlagd utbildning inom äldrevård och 1,0 hp teoretiska studier
Vårdvetenskap 4 hp
E-informatik
Instabilitet, Inkontinens, Iatrogena tillstånd, Inmobilitet och Intellektuell svikt
Evidensbaserad omvårdnad inom äldrevård
Etiskt förhållningssätt i vårdandet
Relevanta styrdokument
Hot och våld i nära relationer
Medicinsk vetenskap 2 hp
Farmakovigilans
Läkemedelsgenomgångar
Palliativ vård
Folkhälsovetenskap 1,5 hp
Hälsofrämjande arbete
Vårdpedagogik 1,5 hp
Komplexa ledarskapssituationer
Samverkan i team och grupper
Sjuksköterskans pedagogiska funktion
Särskild behörighet
Minst 60 hp på kurser inom sjuksköterskeprogrammet grundnivå. Godkänd på samtliga kurser från år 1 och 2 i sjuksköterskeprogrammet vid Mälardalens högskola eller motsvarande nivå. Observera, för att vara behörig till kursen ska kraven försärskild behörighet vara uppfyllda senast tre veckor innan kursstart.
Examination
VFU2, Verksamhetsförlagd utbildning, 8,0 hp, Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning avseende lärandemål 1-8. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1, Hemtentamen, 1 hp, skriftlig hemtentamen avseende lärandemål 1, 3, 5 och 8. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VFU2 gäller begränsade examinationsmöjligheter.
I fråga om verksamhetsförlagd utbildning (VFU), där tillgången på praktikplatser är begränsad, ges endast ett omtentatillfälle/en omplacering, om inte särskilda skäl föreligger. Se vidare Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (MDH), enligt rektorsbeslut.
Student som av arbetsplats där VFU bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för MDH framkommer särskilda skäl som utvisar att VFU måste avbrytas. Vid beslut om underkännande av VFU i förtid ska MDH upprätta en individuell studieplan för studenten. Innan studenten erbjuds ny möjlighet till VFU skall de åtaganden som finns i studieplanen vara uppfyllda.
Påbörjad VFU innebär påbörjad examination. Student som utan särskilt skäl avbryter VFU kan underkännas på examinationen i förtid (dnr 2020/0210).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE233