Kursplan - Att uppfatta omvärlden, naturvetenskapliga och tekniska perspektiv
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU239
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2019-12-09
Reviderad
2022-12-13
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Naturvetenskap i ett förskoleperspektiv: kreativa lärandeprocesser
Kap 7-8. Boken används även i termin 5.
ISBN: 9789140694669
Webbadresser
Läroplan för förskolan: Lpfö 18
ISBN: 9789138327364
Referenslitteratur
Naturvetenskap och teknik genom estetiska lärprocesser i förskolan
ISBN: 9789127823617
Boken om naturvetenskap. Experimentskafferiet
Fritt tillgänglig på webben. Läggs ut på Canvas.
Leka och lära naturvetenskap och teknik ute: förskola och åk F-3
ISBN: 9789198380767
Övrigt
Material som distribueras under kursens gång
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper i naturvetenskap och teknik. Kursen syftar också till att ge studenten möjlighet att kunna identifiera naturvetenskapliga fenomen och tekniska lösningar i olika situationer, miljöer och medier, samt utveckla kunskaper om hur dessa kan användas för undervisning av naturvetenskap och teknik i förskolan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa kunskap om sådant naturvetenskapligt och tekniskt ämnesinnehåll som är relevant utifrån förskolans läroplan, inkluderat ett ekologiskt perspektiv på hållbar utveckling
2. visa kunskap om arbetssätt inom naturvetenskap och teknik
3. identifiera, beskriva och analysera naturvetenskapligt och tekniskt innehåll i förskolans läroplan samt i olika för barn relevanta medier
4. reflektera över undervisning i naturvetenskap och teknik kopplat till förskolans styrdokument och olika typer av undervisningsstrategier
5. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Naturliga kretslopp och ekologiska samband
- Växter och djur i närmiljön samt människokroppen
- Vardagliga fysikaliska fenomen samt astronomi
- Materia, ämnen och kemiska processer
- Vardagliga tekniska föremål och system, konstruktion och byggande
- Arbetssätt inom naturvetenskap och teknik
- Naturvetenskap och teknik i förskolans läroplan
- Strategier för undervisning av naturvetenskap och teknik i förskolan
Särskild behörighet
30 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 7,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och förskola: förutsättningar för förskollärares uppdrag,
- 1,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - förskollärare,
- 7,5 hp Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan, samt
- 2 hp Utveckling och lärande för förskollärare.
Examination
FSR2, fältstudierapport, 1,5 hp, projekt med fältstudier och individuell redovisning avseende lärandemål 1, 4 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
INL2, inlämningsuppgift, 1 hp, skriftlig inlämning avseende lärandemål 2 och 5, betyg Underkänt (U) eller Godkänt (G).
SEM2, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarier avseende lärandemål 3 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, salstentamen, 4 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala