Kursplan - Vårdvetenskap inom intensivvård 1
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE907
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2020-08-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Omvårdnad på avancerad nivå: kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden
ISBN: 9789144071459
Dags för uppsats - Vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
ISBN: 978-91-44-11579-5
Författningshandbok: för personal inom hälso- och sjukvården. 2017
ISBN: 978-91-47-11337-8
Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad
ISBN: 978-91-44-11328-9
Säker vård: att förebygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg
ISBN: 978-91-27-13093-7
Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice
ISBN: 9781496300232
Artiklar
Webbadresser
Kompetensbeskrivning legitimerad sjuksköterska med specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot intensivvård
URL: Länk
Referenslitteratur
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig kunskap och förmåga inom vårdvetenskap med inriktning mot intensivvård.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1 redogöra för och reflektera kring sjuksköterskans profession och kompetensområden inom intensivvård och relevanta styrdokument
2 utifrån en helhetssyn på människan redogöra för och tillämpa vårdprocessen
3 tillämpa, analysera och med viss självständighet kunna ansvara för omvårdnad med hänsyn tagen till patientsäkerhetsaspekter
4 utifrån patientens och närståendes upplevelser och behov beskriva och reflektera över omvårdnaden av en intensivvårdspatient med beaktande av mänskliga rättigheter
5 analysera och reflektera över vårdrelationens innehåll, betydelse och tillämpning inom intensivvård utifrån etiska, kulturella och genusaspekter
6. beskriva och ha kännedom om anestesisjukvårdens syften, innehåll och kompetensområden, samt reflektera över samverkan i vårdkedjan
7 reflektera över ett professionellt och problemlösande förhållningssätt, med identifikation av egna fortsatta utvecklingsbehov
8. identifiera och formulera ett syfte, metod och etiska överväganden som har relevans för vårdvetenskap med inriktning mot intensivvård
Innehåll
Intensivvårdssjuksköterskans profession och kompetensområden
Specialistsjuksköterskans kärnkompetenser
Lagar, förordningar och säkerhetsföreskrifter
Vårdrelationen
Patientens och närståendes upplevelser inom intensivvård
Vårdprocessen inom intensivvård
Omvårdnad och patientsäkerhet
Mänskliga rättigheter och Etiska aspekter inom intensivvård
Kvalitetskriterier för forskning
Vetenskapsteorier och forskningsmetoder
Särskild behörighet
Svensk legitimation som sjuksköterska, sjuksköterskeexamen enligt 1993 års studieordning och kandidatexamen i vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad eller motsvarande. Dessutom krävs minst 12 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid eller motsvarande som sjuksköterska efter utfärdad examen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6.
Examination
INL1 Inlämningsuppgift, 2 hp, individuell skriftlig uppgift avseende, lärandemål 2, 4-5, 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
PM01 Promemoria (PM), 1,5 hp, avseende lärandemål 7-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
VFU1 Verksamhetsförlagd utbildning, 4 hp avseende lärandemål 1-7, inkluderande ett verksamhetsförlagt seminarium, avseende lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd. I samband med VFU genomförs två dagar auskultation på anestesiklinik, avseende lärandemål 6.
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1 och G på INL2 och VFU1. För närmare anvisningar, se studiehandledning.
För VFU1 gäller begränsade examinationsmöjligheter.
I fråga om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där tillgången på praktikplatser är begränsad ges endast ett omtentamenstillfälle/en omplacering, om inte särskilda skäl föreligger. (Se vidare Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (MDH), enligt rektorsbeslut.) Student som av arbetsplats där VFU bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för MDH framkommer särskilda skäl som utvisar att VFU måste avbrytas. Vid beslut om underkännande av VFU i förtid ska MDH upprätta en individuell studieplan för studenten. Innan student erbjuds ny möjlighet till VFU skall de åtaganden som finns i studieplanen vara uppfyllda.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE125.