Kursplan - Berättande och retorik i informationsdesign
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE262
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2024-01-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
The Cambridge introduction to narrative / H. Porter Abbott. [electronic resource]
Kapitel 2-5, 9 och 12 [83 sidor]
ISBN: 9781108913928
Narratology: introduction to the theory of narrative
Introduction" [8 sidor]
ISBN: 9781442622838
Metoder för brukstextanalys
Retorisk analys" och Berättelseanalys" Tillgänglig via Canvas. [15 sidor]
Klassisk retorik för vår tid
"De tre retoriska övertygelsemedlen" och Rhetorices Partes: Den retoriska arbetsprocessen" s.74-85 och 85-87. Tillgänglig via Canvas. [14 sidor]
ISBN: 978-91-44-09988-0
Kritisk retorikanalys: text, bild, actio
"3.2 Argumentation" och "3.3 Stil" Tillgänglig via Canvas. [17 sidor]
Retorikanalys: en introduktion
Utdrag ur boken. Ett par exemplar finns på MDU-biblioteket och fyra låneexemplar kan tillhandahållas. [30 sidor]
ISBN: 9789144040073
URL: Omslagsbild
The Cambridge Companion to Narrative
Toward a definition of Narrative" [14 sidor]
ISBN: 9781139001533
Design: process och metod
"Fokusgrupp" Tillgänglig via Canvas [1 sida.]
ISBN: 9789144108858
Retorisk kritik: teori och metod i retorisk analys
Visuell retorik" Tillgänglig via Canvas. [16 sidor]
ISBN: 9789186093242
Övrigt
Utdrag ur en av böckerna nedan är obligatorisk för alla (diskussionsunderlag och sidhänvisningar kommer inför SEM1). Austin, T. (2020). Narrative Environments and Experience Design: Space as a Medium of Communication Bateman, J. (2014), Text and Image: A Critical Introduction to the Visual/Verbal Divide. London: Routledge Handbook on Interactive Storytelling (2021). Red. Smed, Jouni et al. (2021) John Wiley & Sons, Inc.
Syfte
Kursen syftar till att ge teoretiska och praktiska grunder i berättande och retorik inom informationsdesign. Kursen syftar även till att studenten ska få kunskap om hur man med hjälp av berättartekniker och retoriska grepp kan förmedla ett informationsbudskap till användare.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. redogöra för centrala begrepp inom berättande och retorik
2. identifiera, analysera och reflektera kring hur berättarteknik och retoriska grepp kan användas i informationsdesign
3. gestalta information utifrån teorier och metoder om berättande och retorik med användare i fokus samt argumentera för de olika designvalen
Innehåll
Kursen ger genom föreläsningar, seminarier och gruppdiskussioner kunskap om grundläggande teorier och metoder inom berättande och retorik, exempelvis semiotik. Studenten får redogöra för och gestalta hur retorik och berättande i olika medier och sammanhang kan användas inom informationsdesign och inom den egna programinriktningen.
Kursen innehåller gestaltningsarbete, i grupp och individuellt, samt både programspecifika och programöverskridande arbeten. Även reflektion över hur berättande och retorik kommer till uttryck i informationsinnehåll och utformning ingår. I det sammanhanget beaktas också skissens retorik. I designprocessen ingår dessutom arbete med fokusgrupper. Även normer och etik i relation till berättande och gestaltning beaktas.
Särskild behörighet
30 hp avslutade kurser inom Informationsdesign, varav 15 hp från inriktningskurser och 15 hp från allmän informationsdesign
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 2 hp, examinerar lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Gruppuppgift (GRU1), 1,5 hp, examinerar lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Projektuppgift (PRO1), 2 hp, examinerar lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium (SEM1), 2 hp, examinerar lärandemål 2 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar 4 hp med ITE205 Retorik och berättarteknik, 4 hp med ITE254 Retorik och verättarteknik och 4 hp med ITE239 Retorik och berättarteknik.