Kursplan - Designforskning
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE261
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2024-01-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Design
(Utdrag, PDF på Canvas)
Visualizing research [electronic resource] : a guide to the research process in art and design / Carole Gray and Julian Malins
ISBN: 9780754680017
The pocket universal methods of design: 125 ways to research complex problems, develop innovative ideas, and design effective solutions
ISBN: 9780760372142
Meggs' history of graphic design
ISBN: 9781119136200
Introduction to design theory: philosophy, critique, history and practice
.Kapitel 1: Definitions of Design (Utdrag, PDF på Canvas)
ISBN: 9781032106175
The philosophy of design
Kapitel 1, Defining design och Kapitel 2: The Design Process (Utdrag, PDF på Canvas)
ISBN: 9780745663890
Advancements in the philosophy of design
Kapitel 5: The Specificity of Design Research: How Practice-Based Design Knowledge Can Enter the Great Archive of Science, s. 319-345 (Utdrag, PDF på Canvas)
ISBN: 9783319733029
Artiklar
"Introduction", i s.1-9, i The Design Process
(PDF på Canvas)
"Tillvägagångssätt", i Varför vetenskap
(PDF på Canvas)
Designerly Ways of Knowing
(PDF på Canvas)
"Om sakernas tillstånd", i Design och konst: texter om gränser och överskridanden, del 2, Texter efter 1960
(Utdrag, PDF på Canvas)
Research in Art and Design
(PDF på Canvas)
"Designtänkande", i Ilstedt, S., Harvard, Å. Under ytan: En antologi om designforskning.
(PDF på Canvas)
Övrigt
Ytterligare artiklar kan komma att läggas till via Canvas.
Syfte
Kursen syftar till att ge en orientering i designforskning och forskning inom informationsdesign. Kursen syftar också till att ge förståelse för designprocesser i ett vetenskapligt sammanhang. Kursen ger också en överblick över olika metoder som kan användas inom designforskning generellt och informationsdesign specifikt. I kursen diskuteras också historiska perspektiv på informationsdesign.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. identifiera centrala tendenser inom designforskning och designhistoria i relation till informationsdesign och programinriktningen
2. visa förmåga att diskutera forskningsmetoder och processer i informationsdesign
3. uppvisa färdighet i att visualisera och skriftligt verbalisera designprocesser med ett vetenskapligt förhållningssätt inom informationsdesign
Innehåll
I kursen får studenten utveckla sin förmåga till kritisk diskussion kring designprocesser och metoder som används inom designforskning och informationsdesign. Kursen som helhet ger studenten tillfälle till reflektion över vetenskapliga aspekter av designprocesser inom informationsdesign med fokus på användarorienterade designmetoder. Studenten ges tillfälle att söka, läsa och diskutera vetenskapliga artiklar inom informationsdesign och inom den egna programinriktningen. Stor vikt läggs vid kritiskt tänkande, källhantering samt utvecklad färdighet i akademiskt skrivande.
Särskild behörighet
30 hp avslutade kurser inom Informationsdesign, varav 7,5 hp från inriktningskurser och 15 hp från allmän informationsdesign.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 1,5 hp, examinerar lärandemål 1, betyg Underkänd U eller Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL1), 3 hp, examinerar lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium (SEM1), 3 hp, examinerar lärandemål 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar 2,5 hp med ITE219 Vetenskap och design, 2,5 hp med KIT105 Vetenskap och design samt 2,5 hp med ITE238 Vetenskap och design.