Kursplan - Introduktion till svenska språket för ämneslärare
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
SVA048
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-12-11
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Språkrådet rekommenderar
ISBN:9789186959906 LIBRIS-ID:bt9mp50f85gx6z5q
URL: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:sprakochfolkminnen:diva-2552
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare.: Övningar med facit och kommentarer
ISBN: 9789144052052
Bra skrivet väl talat: handledning i skrivande och praktisk retorik
ISBN: 9789144088242
Lära för skrivundervisning: en studie om skrivdidaktisk kunskap i ämneslärarutbildningen och läraryrket
Läses enligt anvisningar
ISBN: 9789176851791
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Artiklar
Lässtrategier för att lyckas -- om hur högpresterande gymnasieelever gör när de läser. Forskning om undervisning och lärande 4 (2).
Kreativ grammatikundervisning: vad är det? I: Helen Winzell, Jenny Edvardsson & Suzanne Parmenius Swärd (red.), Kreativt: Svensklärarföreningens årsskrift 2021 (s. 81-95). Svensklärarföreningen
URL: https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-93739
"Alla texter är ju texter": Svensklärare om sakprosa och skönlitteratur i gymnasiets svenskundervisning. Acta Didactica Norden, 18(3)
Webbadresser
Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk i grundskolan
Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk på gymnasial nivå.
Svenska skrivregler. Språkrådet
Alternativt läses den tryckta utgåvan.
Läroplan, program och ämnen i gymnasieskolan
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan
Läroplan och kursplaner för grundskolan
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan
Läsförståelse och undervisning om lässtrategier
ISBN: 9789198438383
URL: Fritt tillgänglig via Skolforskningsinstitutets webbplats
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper om språkvetenskaplig och språkdidaktisk terminologi med fokus på skrivprocess, grammatik samt enspråkiga och flerspråkiga elevers språkutveckling. Kursen syftar också till att ge studenten möjlighet att utveckla kunskaper i textproduktion, textläsning, textanalys, elevtextbedömning samt muntlig framställning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för teorier om skrivande, inklusive skrivprocess och responsgivning, samt teorier om läsning
2. producera texter för olika syften och i olika genrer
3. ge utvecklande respons på elevtexter och andra texter, såväl muntligt som skriftligt
4. redogöra för grundläggande språkvetenskaplig terminologi samt tillämpa relevant grammatisk terminologi vid textanalys
5. diskutera grundläggande begrepp inom svenska språkets didaktik samt reflektera kring elevers språkutveckling
6. delta aktivt i boksamtal och reflektera över sin deltagarroll
7. delta aktivt i och diskutera bedömning av elevers texter
8. diskutera hur läsning, samtal och skrivande kan gestaltas i en språkutvecklande undervisning som beaktar elevers olika förutsättningar och behov
9. kritiskt redogöra för olika aspekter på digital kompetens i relation till lärandet i svenska
10. uppvisa ett grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt och en ändamålsenlig framställning i akademiskt skrivande
Innehåll
- Skrivteorier
- Metoder och modeller för språkutveckling
- Responsgivning i teori och praktik
- Grundläggande språkvetenskaplig terminologi i grammatik och fonetik
- Introduktion till boksamtal som didaktiskt redskap
- Introduktion till textanalys och bedömning
- Didaktiska och metodiska aspekter på läsning, samtal och skrivande
- Introduktion till vetenskapligt skrivande
Särskild behörighet
Student vid Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
FSR1, fältstudierapport, 1 hp, muntlig och skriftlig redovisning avseende lärandemål 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1, hemtentamen, 4 hp, individuell skriftlig hemtentamen avseende lärandemål 1, 2, 5, 8-10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
TEN1, salstentamen, 4 hp, avseende lärandemål 4 betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
OVN1, övning, 2,5 hp, muntliga och skriftliga uppgifter (textproduktion och responsgivning) avseende lärandemål 2 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN2, övning, 1,5 hp, muntliga uppgifter (elevtextbedömning) avseende lärandemål 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN3, övning, 1 hp, muntliga och skriftliga uppgifter (boksamtal) avseende lärandemål 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN4, övning, 1 hp, muntliga uppgifter (workshop) avseende lärandemål 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen som helhet krävs VG på HEM1 och TEN1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala