Kursplan - Litteraturvetenskap - tematiska perspektiv
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
LIA030
Giltig från
Hösttermin 2021
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2019-12-09
Reviderad
2020-12-11
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Litteraturdidaktik: teori, praktik, relevans, potential
ISBN: 9789147140824
Läses i valfri utgåva
Bacon Francis, Det nya Atlantis Coetzee J M, Onåd Jamaica Kincaid, Lucy Margaret Atwood, Penelopiaden Pilar Quintana, Tiken Shakespeare, En midsommarnattsdröm Shelley Mary, Frankenstein or the Modern Prometheus Thorvall Kerstin, Det mest förbjudna
Webbadresser
Skolverket, Lärportalen, Perspektiv på litteraturundervisning (del 2 och 3)
URL: Länk
Syfte
Kursens syfte är att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskap om hur man kan definiera och förklara begreppet "tema" och kan visa hur ett litterärt tema gestaltas i litteratur från olika kulturer och tider.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. identifiera beröringspunkter mellan litterära texter från olika tider och kulturer
2. beskriva hur ett tema gestaltas i en vald text
3. beskriva och förklara temaarbetets didaktiska förutsättningar och metodiska tillämpningar
Innehåll
- Ett urval skönlitterära texter från olika genrer och tider studeras tematiskt och jämförande
- De litteraturvetenskapliga begreppen tema, motiv och intertextualitet
- Sökning av relevant litteraturvetenskaplig forskning
- Tematisk undervisning
Särskild behörighet
150 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Bedömning och betygsättning för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Specialpedagogik - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - ämneslärare, samt
- 45 hp Svenska för ämneslärare varav 3 hp litteraturvetenskap.
Examination
FSR1, Fältstudierapport, 1,5 hp, avseende lärandemål 3, betyg Underkänt (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 6 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemålen 1 och 2, betyg Underkänt (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För godkänt kursbetyg krävs minst godkänt betyg på samtliga examinationsmoment samt aktivt deltagande på seminarierna och genomförande av förelagda gruppuppgifter. Vid enstaka frånvaro ges möjlighet att komplettera enligt lärarens anvisning.
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala