Kursplan - Folkhälsovetenskap: Samhällsperspektiv och global hälsa
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FHA212
Giltig från
Hösttermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2020-02-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Global folkhälsa: om livsvillkor, sjukdomar och social rättvisa
ISBN: 9789144076942
Artiklar
The importance of health literacy in physiotherapy practice
URL: Länk
Webbadresser
Sveriges arbete med global hälsa- för genomförandet av Agenda 2030
URL: Länk
Referenslitteratur
Health literacy: teori och praktik i hälsofrämjande arbete
ISBN: 9789144133331
Övrigt
Annat material i form av vetenskapliga artiklar och rapporter kan tillkomma och förmedlas via kurshemsidan.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska skaffa sig förståelse för folkhälsovetenskapliga perspektiv och tillämpningsområden gällande hållbara samhälleliga förutsättningar för hälsa ur ett nationellt, och globalt perspektiv, i relation till arbetet som fysioterapeut.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. reflektera över förekomst av folksjukdomar nationellt och globalt
2. reflektera över aktuella samhälleliga utmaningar för hälsa ur ett nationellt och globalt perspektiv
3. redogöra för och reflektera över mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer
4. reflektera över kulturella utmaningar inför planerade interventioner på samhällsnivå
5. redogöra för samhälleliga beslutsprocesser samt policyframställan och styrdokument med hälsofrämjande ansats
6. reflektera kring hållbara samhälleliga insatser för att förebygga ohälsosamma levnadsvanor
7. analysera och reflektera utifrån teoretiska ansatser för hälsokommunikation samt redogöra för hur hälsokommunikation kan tillämpas inom den fysioterapeutiska professionen
8. tillämpa olika presentationstekniker
Innehåll
Epidemiologi
Förekomst och utbredning av folksjukdomar
Hållbara samhälleliga förutsättningar för hälsa
Samhälleliga beslutsprocesser, policy och styrdokument
Mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer
Kulturella skillnader gällande hälsofrämjande interventioner
Preventiva insatser för att förebygga ohälsosamma levnadsvanor
Teorier om hälsokommunikation - Health literacy
Presentationsteknik
Framställa poster
Särskild behörighet
Profession och vetenskaplig metodik 12 hp, Hälsa och utveckling - för barn och äldre 10,5 hp, Sjukdomslära med inriktning mot internmedicin och ortopedi 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 1,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 2 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
GRU1, Gruppuppgift, 2,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tvågradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter FHA207