Kursplan - Grundläggande folkhälsovetenskap
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
FHA076
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2020-02-10
Reviderad
2023-11-28
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att studera på högskolan: studieteknik och motivation på vägen
ISBN: 9789144191140
Ojämlikhetens dimensioner: uppväxtvillkor, arbete och hälsa i Sverige
ISBN: 978-91-47-11129-9
Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning
ISBN: 9789144126050
Webbadresser
Closing the gap in a generation: health equity through action on the social determinants of health : final report of the commission on social determinants of health
URL: Online
Closing the Gap in a generation Svensk översättning
URL: Länk
Folkhälsan i Sverige 2024: ökar eller minskar ojämlikheten? Analys av ett urval av hälsotillstånd och förutsättningar för hälsa
URL: Länk
Folkhälsan i Sverige - årsrapport 2025
URL: Länk
God och jämlik hälsa en utvecklad Folkhälsopolitik
URL: Länk
Svensk översättning av FN-resolutionen A/RES/70/1. Transforming our world: The 2030 agenda for sustainable development
URL: New York 2015
United Nations 2015. A/RES/70/1. Transforming our world
Referenslitteratur
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om folkhälsovetenskapens framväxt och dess aktuella frågeställningar och tillämpningsområden på lokal, nationell och global nivå.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 redogöra för folkhälsovetenskapens centrala begrepp, teorier, strategier och forskningsmetoder
2 beskriva hälsans bestämningsfaktorer på individ-, grupp-, organisations- och samhällsnivå
3 redogöra för epidemiologiska grundbegrepp med tillämpning på hälsans bestämningsfaktorer och folksjukdomar
4 beskriva folkhälsovetenskap i förhållande till begreppet hållbar utveckling i ett globalt och historiskt perspektiv
5 redogöra för ojämlikhet i hälsa mellan olika befolkningsgrupper
6 redogöra för frisk-, skydds- och riskfaktorer för hälsa samt beskriva likheter och skillnader mellan hälsofrämjande och förebyggande arbete
7 beskriva centrala aktörer, arenor och styrmedel för folkhälsoarbete på olika nivåer och inom olika samhällssektorer
8 beskriva folkhälsoarbetets värdegrund och analysera etiska aspekter i hälsofrämjande och förebyggande arbete
9 genomföra en avgränsad litteratursökning i för folkhälsovetenskap relevanta databaser
10 tillämpa angivet referenssystem
11 genomföra muntliga och skriftliga presentationer enligt givna anvisningar
Innehåll
Introduktion i vetenskapligt förhållningssätt
Centrala definitioner, begrepp, teorier inom folkhälsovetenskap
Folkhälsans och folkhälsoarbetes utveckling utifrån ett historiskt perspektiv
Hållbar utveckling i ett folkhälsovetenskapligt perspektiv
Introduktion till epidemiologi
Ojämlikhet i hälsa
Frisk-, skydds- och riskfaktorer för hälsa
Hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbete/strategier
Grundläggande begrepp, strategier och styr-/policydokument för folkhälsoarbete i ett lokalt, regionalt, nationellt och globalt perspektiv
Centrala aktörer och arenor för folkhälsoarbete
Styrmedel för folkhälsoarbete och hållbar utveckling
Värdegrund och etiskt förhållningssätt i folkhälsoarbete
Exempel på hur folkhälsoarbete bedrivs i praktiken
Grunder i litteratur- och databassökning samt vetenskaplig rapportering
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet samt Matematik 2a eller 2b eller 2c eller Matematik B, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 4 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 2 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 2 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, Seminarium, 2 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 5 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1 och G på GRU1, SEM1, SEM2 och SEM3.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter Grundläggande folkhälsovetenskap, FHA007.
TEN1 ersätts av INL1